Postnords logga, liksom innehållet i mejlet, gav mig ett starkt intryck av att hela mejlet var falskt. Mitt intryck bekräftades också via alldeles äkta Postnord. Jag kontaktade dem för att jag tog för givet att de omgående skulle polisanmäla varje form av försök till bedrägeri där deras namn falskeligen kommit till användning.
Men Postnord agerade inte som jag skulle ha gjort om jag vore chef där. Man svarade mig lite undfallande med:
Bluffmejl och bluffsms
Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluffsms där avsändaren utger sig för att vara Postnord. Klicka inte på några länkar om du är osäker på var de leder och lämna aldrig ifrån dig känsliga personuppgifter.
Och:
Att bedragare utger sig för att företräda Postnord eller använder namnet är också väldigt svårt att stoppa, tyvärr. Både säkerhetsavdelningen och polisen jobbar med att försöka stoppa dessa typer av meddelanden från att skickas ut. Polismyndigheten vet mycket väl om att det cirkulerar bluff-sms/email konstant och försöker motverka detta.
Mina reflektioner:
Självfallet ska alla misstänkta brott som berör inte bara Postnord utan också drabbar kunder som använder sig av Postnords tjänster polisanmälas. Alldeles oavsett vad polisen känner till om verksamheten.
Det är viktigt för statistikens och brottsomfattningens skull och det känns också naturligt för den som utifrån betraktar seriositeten i Postnords verksamhet att det är allmänt känt att alla misstänkta brott polisanmäls utan att Postnord själv gör någon egen bedömning och avgränsning.
Det kan ju förhålla sig så att innehållet i ett visst bluffmejl eller dito sms kan vara till gagn för en viss tackling av brottsligheten om just det kommer in till polisen. Och det inger ett förtroende för verksamheten när man från högsta ledningens sida värnar principen om att samtliga misstänkta brott anmäls.
De ofta förrädiskt låga belopp som de kriminella kräver i varje enskilt fall är att se som bara en droppe i ett stort hav av pengar om tillräckligt många känner osäkerhet och finner att beloppet inte är något att bråka om och betalar. Eller för den delen klickar på fel länk eller lämnar ut känslig kontoinformation.
Nu är jag inte vare sig högste chef eller ens anställd på Postnords säkerhetsavdelning. Vore jag där i någon ansvarig position skulle jag ta fasta på att Postnord är en viktig del av samhällets infrastruktur och därför är ett naturligt och frestande objekt tillsammans med alla företagets kunder för kriminella krafter som är ute efter att komma åt ibland alltför lättförtjänta pengar.
Det är viktigt att varje sådant konkret misstänkt försök att bedra människor anmäls till polisen, Varför skulle utebliven anmälningsbenägenhet från Postnords sida leda till en statistiskt missvisande brottsförekomst?
Sven-Erik Alhem