Kritiken och ifrågasättandet av Trafikverkets agerande – eller brist på agerande – i Skånekaoset är inte unik. Det finns rikligt med andra händelser som gäller samfärdseln på räls eller väg där det funnits berättigad anledning för media att ställa ansvarsutkrävande frågor till generaldirektören för Trafikverket.
Det är ju naturligt med det tuffa ansvar Trafikverket har för våra vägar och järnvägsspår med i flera fall osäkra passager att få veta hur Trafikverket sköter sig.
Påfallande ofta är det emellertid inte högste chefen som sitter eller står framför kameran eller mikrofonen. I stället är det en presschef eller annan kommunikatör som genom ett medieföretag ombeds besvara de frågor vi som tittare, lyssnare eller läsare vill få svar på. Vem är intresserad av att lyssna till en presschef i till exempel en lördagsintervju i radio eller i TV i ”30 minuter”?
Jag ställde nyligen sådana frågor till en erfaren journalist som fredade sig och sina kollegor med att ”vi nödgas ju hålla till godo med den som skickas fram”. Men journalisten höll med om att intervjun i sådana fall alltid borde kunna inledas med att nu var det ju egentligen generaldirektören själv vi ville ställa frågorna till.
Jag tror personligen att högste chefen haft mycket i form av värdefull goodwill att vinna genom att själv rakryggat ställa upp. Det ger onekligen ett ansvarskännande och förtroendefullt intryck när den som är ytterst ansvarig för verksamheten finns på plats och inte söker gömma sig bakom en framskickad presschef eller annan kommunikatör.
Det är respektfullt mot alla som tar del av intervjusvaren. Undrar förresten hur många som vet vem som är högste chef på Trafikverket? Gissar att det är väldigt få.
Men det går ju att aktivt förändra chefsattityden och förhållningssättet. Att inse att det finns många därute som är beroende av hur väl Trafikverket sköter sina samhällsviktiga uppgifter. Som förstår vikten av att kritiska frågor ställs av skickliga journalister där svaren från den högste företrädaren för Trafikverket är intressanta för en bred allmänhet. Hårt arbetande pendlare och andra resenärer är det med all säkerhet.
Hög tid att generaldirektören för Trafikverket inser betydelsen av ett ändrat förhållningssätt och att han med öppet och ansvarskännande sinnelag träder fram i rampljuset och beredvilligt svarar på alla högst rimliga frågor.
Innan allt tar slut och regeringen finner skäl att utse en modernare generaldirektör. Kan i sammanhanget vara klokt att också betänka att ett parti i riksdagen nyligen torgfört ett förslag om att Trafikverket i nuvarande form läggs ner.
Sven-Erik Alhem
Fotnot
Efter att denna text skrevs, syntes och hördes Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana bland annat i en tv-intervju angående det som SJ:s vd kallar ”nästintill ett nationellt haveri”. Frågan är om tv-publiken var nöjda med de svar Maiorana gav på de frågor som diskuterades? (/red.)