Av alla medlemmar i Sveriges regering och riksdag är det endast två politiker som framträder. Vid varje debatt om åkerinäringen så är det Anders Ygeman (s) och Bergheden (m) som står på scen. Kanske någon mer, men med låg framtoning. Transportnäringen är en livsnerv för att samhället ska fungera. Det borde vara många fler politiker som borde vara delaktiga i debatten runt transporter på väg.
Krönikor
Rättvisan är aldrig enkel
Domar kan skrivas på olika sätt. En modern och bra uppfattning är att de ska vara högkvalitativa samt tydliga och lätta att förstå för alla. Frågan är bara hur pass innehållslösa de kan tillåtas vara och hur kort och summarisk en huvudförhandling bör vara. Blev av en journalist uppmärksamgjord på några domar från en tingsrätt där särskilt en dom känns lite väl enkel.
Ingen grupp ska stå utanför lagen
En demokrati måste ha en väl fungerande rättsordning och ett stabilt rättsväsende som bygger på att landets lagstiftning följs och fungerar likvärdigt för alla. Detta är fundamentalt och kan ses som en självklarhet i en modern demokratisk rättsstat. Vi ska äga tillit till att till exempel straffsanktionerade normer ? oavsett om de avser mord, skattebrott eller cabotage - gäller inte bara på papperet utan också i verkliga livet. Att regelverket är likvärdigt för alla. Ingen grupp ska stå utanför lagen. Inte någon i ledande samhällsställning eller i någon organiserad kriminell gruppering.
Nu kliver jag åt sidan!
Visst är vårt land vackert på sommaren! Det är den bästa årstiden att vistas på vår arbetsplats, tycker jag. Sommaren bidrar starkt till att jag älskar att köra min lastbil år efter år.
Men något jag saknar är stödet från den breda massan i ?Vägtransportsverige?. Lusten falnar ? och jag känner att det är dags för en time-out.
Har vi råd med partipolitisk prestige?
För en månads tids sedan åker jag, glad i hågen, till Stockholm Truck Meet. Jag var mycket förväntansfull. Dels att få tillbringa tid med alla fina kollegor, dels för att sitta med i paneldebatten ?Vägval 2014?.
Allt började bra. På fredagskvällen träffade jag många vänner och bekanta, allt kändes toppen.
Lördagen börjar likadant. Jag åker iväg för att hämta en gammal god kamrat vid tåget, sedan sitter vi och diskuterar gamla minnen - och framtida engagemang.
Regeringen är på offensiven – men hur är det med trafikpolisen?
Uttröttad busschaufför som kört i diket med 14 passagerare inom Vårgårda kommun i samband med en resa mellan Tyskland och Sverige har dömts för grov vårdslöshet i trafik i både tingsrätt och hovrätt (Hovrätten för Västra Sverige mål B 5076-13). Påföljden bestämdes till villkorlig dom i förening med samhällstjänst om 50 timmar mot bakgrund av chaufförens personliga förhållanden.
Den mesiga tiden måste vara över
Nu har ny forskning och undersökning slagit fast vad vi nog alla redan vet. Nämligen att väldigt många förare i trafiken struntar i hastighetsbestämmelserna och kör för fort. Särskilt illa ställt är det på 40 km/h-områdena. Det är VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) som tillsammans med NTF har mätt farter och forskat. Och alltså kommit fram till det föga överraskande resultatet att för många kör för fort.
Gyllengula PET-flaskor och trasiga toaletter är min vardag!
Just nu, när jag skriver det här, skiner en härligt varm sol från en klarblå himmel. Och ? för att återknyta till min förra krönika ? den här tiden på året har det förr varit en fröjd att kunna stanna till på en rastplats och njuta av en stunds vila. Men så är det som bekant inte längre!
Så får vi ordning och reda i åkerinäringen
Åkerinäringen är en förutsättning för att det moderna samhället ska kunna fungera. För ett exportland som Sverige måste högklassiga lastbilstransporter samverka med järnväg och sjöfart på bästa sätt. Tyvärr har åkeribranschen kommit att präglas av utbredd illojal konkurrens och fusk. Skrupelfria arbetsgivare tvingar chaufförer att ligga ute på vägarna i veckor med löner långt under gällande avtal.
Fritt fram för kriminalitet på våra vägar!
Vart är den svenska trafikpolisen på väg? Polisen är inte på vägarna för att kontrollera den tunga trafiken som de är utbildade till. Jag läste i en tidning en artikel, där chefredaktören hade ställt ett antal frågor till en av de ansvariga inom trafikpolisen. Det var nedslående läsning för mig som tror på den goda trafikpolisen. Endast 190 trafikpoliser, av landets cirka 20 000 poliser, med kompetens att kontrollera den tunga trafiken ska arbeta med denna uppgift. Men det är inte många som får arbeta med sitt uppdrag. Fortlöpande omplaceras dessa poliser till andra prioriterade uppdrag som IT-brottslighet och arbete mot den den grovt organiserade brottsligheten.