Som de flesta antagligen har noterat, har våren kommit - och snön smälter undan. Detta är ju normalt sett något som man blir glad och upprymd av, men vad är det vi får se? Jo, nedskräpade parkeringar, fördärvade rastplatser och industriområden som rent ut sagt ser för jävliga ut. Till detta lägger vi toaletter längs våra vägar som inte går att använda. De är helt enkelt för grisiga?
Krönikor
Så får vi ordning och reda i åkerinäringen
Åkerinäringen är en förutsättning för att det moderna samhället ska kunna fungera. För ett exportland som Sverige måste högklassiga lastbilstransporter samverka med järnväg och sjöfart på bästa sätt. Tyvärr har åkeribranschen kommit att präglas av utbredd illojal konkurrens och fusk. Skrupelfria arbetsgivare tvingar chaufförer att ligga ute på vägarna i veckor med löner långt under gällande avtal.
Äntligen!
Fredagen den 28 februari kom det vi alla, eller åtminstone de flesta av oss, väntat på. Transportstyrelsens förslag som ska förbättra situationen för alla seriösa aktörer inom vägtransportbranschen. Ett förslag som ska ut på remiss ? för att senare (förhoppningsvis) klubbas igenom.
Oschyst mot de seriösa att inte tala klartext
Det märks alltmer att vi är inne i ett viktigt valår. Supervalår kallar många det. Gillar inte begreppet. Tycker det får räcka med valår. I varje valrörelse planeras och kampanjas det. Och tjänas pengar. Strateger och konsulter frodas. Ibland med mindre lyckade resultat. Väljare är vaksamma. Alls inte dumma. Vi är präglade av ett ständigt ifrågasättande av skrikig TV-reklam som ofta får motsatt verkan än den avsedda. Det är inte helt enkelt att påverka väljare genom till synes smarta säljknep. Sådant går inte så lätt hem i stugorna.
Att hålla utländska chaufförer borta från Sverige är cyniskt
Många har hört av sig för att berätta hur de upplever situationen på vägarna efter mitt inlägg i debatten om de utländska chaufförerna. Det uppskattar jag, och jag har stor förståelse för dem som berättar att det är jobbigt ute på vägarna. Konkurrensen är tuff, särskilt i delar av branschen. Tyvärr är det många politiker som utnyttjar den frustration som finns för en tveksam agenda, när vad branschen egentligen behöver är mer av klassisk moderat politik, med lag och ordning, konkurrens och öppenhet.?
Vår bransch tycks ha hamnat i politisk solförmörkelse
Efter en något förlängd julledighet här i min lilla krönikehörna, är jag åter på plats.
På senare tid har jag läst en hel del reportage, bland annat i tidningen Proffs och på tidningens hemsida, om alla skumraskaffärer som vår bransch tycks suga åt sig som en magnet i järnfilspån.
Nya uppseendeväckande rättsfall – varje dag
Rättsligt händer något varje dag som väcker uppmärksamhet. Nyligen har jag varit i Luleå och Piteå och följt styckmordsmålet från Boden, där domen kom häromdagen. Den 22-årige tilltalade befanns skyldig till mord och fick fängelse i fjorton år. Den mördade unga kvinnans anhöriga får ett livslångt lidande.
Transportköpare och varuägare lägger grunden till osund konkurrens
Vem bryr sig? Billigast får köra oavsett kvalité och säkerhet. Vad blir konsekvensen?
När jag följer den negativa brottsutvecklingen, blir jag irriterad. Ökningen med 47 procent av anmälda angrepp mot transportnäringen mellan 2012 och 2013, till och med oktober.
Dags att dra åt tumskruvarna på transportbeställarna
Så har vi då sprängt snöret till år 2014. Hur fort går inte åren? I mitt liv känns det inte som så länge sedan George Orwells 1949 utgivna framtidsroman "1984" verkligen innehållsmässigt låg ett stycke framåt i tiden. Boken som idag känns utomordentligt aktuell med beskrivningen av medborgare som konstant övervakas på de mest sofistikerade sätt. Före fyrtio års ålder levde jag i tron att livet nästan var oändligt. Numera vet jag hur kort människans levnad faktiskt är. Övervakad eller ej av staten.
Har vi ett fotbollsproblem i branschen?
Då lägger vi snart ytterligare ett år bakom oss, ett år som faktiskt känns som ett av de bättre i ?nya? TIA:s historia.
En av årets höjdpunkter kan jag nog säga var när vi blev inbjudna till trafikutskottet i Stockholm. Att få berätta om vår situation för våra politiker kändes positivt, i synnerhet eftersom vi upplevde det som att man faktiskt lyssnade på oss.