Nyligen körde jag bil på riksväg 40 genom Borås. Hastighetsbegränsad vägsträcka till 70 km/h. Jag blir omkörd av en lastbil med farligt gods. Naturligtvis kan jag inte avgöra lastbilens hastighet. Men jag kan i alla fall påstå att lastbilen körde en betydligt högre fart än vad jag själv höll.
Krönikor
Vi måste stoppa den sociala dumpningen!
När jag skriver dessa rader, har vi precis avslutat ett riktigt bra möte i Göteborg. Ett möte som handlade om ?social dumpning? inom vår bransch. Det är glädjande att vi lyckats få till ett samarbete med våra närmaste grannländer ? och extra roligt är det att vi den här gången även kunde välkomna en representant från Holland.
Min uppfattning är att vi i samtliga länder tycks ha likartade problem i vägtransportbranschen.
Det är inte okej att ta sig friheter på andras bekostnad
Varje arbetsgivare har en mängd förpliktelser i förhållande till sina anställda. Inte minst arbetsmiljölagens bestämmelser är synnerligen krävande vad gäller till exempel skyldigheten att i varje sekund tillskapa en så säker arbetsmiljö som möjligt för alla som arbetar i verksamheten.
Hur kunde det bli så här?
Det som står i rubriken är en ofta återkommande fråga när vi fackliga företrädare träffar chaufförer. Då är vi ofta i slutet av en lång resa, där chauffören inser att resan började utan rätt utrustning: papper och handlingar.
Sju punkter för en sundare bransch
Som ni märker, nu har hösten anlänt med mycket regn och rusk. Och med den här årstiden kommer även mörkare morgnar och kvällar. Men vad gör väl det för oss som håller Sverige rullande? Nej, just det, inget alls. För det kvittar ju hur vädret är eller hur länge det är ljust på dagarna. Varor och annat vi kör omkring med, måste ju komma fram ändå.
Det är skillnad på behörighet och kompetens
Som bekant är det skillnad mellan formell och reell kompetens. Det är en sak att en gång i tiden ha lyckats skaffa sig dokumentation på behörighet till exempel i formen av ett körkort. Något helt annat är det att på ett trafiksäkert sätt ha en verklig förmåga att kunna framföra ett fordon som körkortsinnehavet ger behörighet till.
Nu har vi startat något bra! Hoppas vi…
Vi har dragit igång ett samarbete över nationsgränserna (Sverige, Norge och Danmark), det tycker vi är bra. Vi blir starkare tillsammans och det måste vi bli för att komma någonstans i vår strävan att skapa en bättre situation för oss alla i branschen.
Ny vice ordförande i TIA
Så har det mesta av vår svenska sommar passerat, hittills har det varit en salig blandning av sol, regn, kyla, värme, glädje och ? tyvärr ? stor sorg för många...
Receptet mot dödsolyckorna:
Obligatorisk polisiär närvaro i trafiken
Att vi får fler dödsolyckor nu är inget mysterium. Nollvisionen haltar och polisen behövs nu. Polisen måste vara ute mer på vägarna.
Dubblera gärna hastighetsböterna vid vägarbeten
Yrkesförarnas arbetsmiljö har försämrats påtagligt. Detsamma gäller för vägarbetarna. Vägarbetarna känner ingen trygghet när skyltar med reducerad hastighet sätts upp kring deras arbetsplatser. Förslag om fördubblade böter har förts fram. Men skulle det hjälpa? Knappast. De förare som följer normerna berörs ju inte. De andra ? de hänsynslöst egoistiska och aggressiva förarna ? vet att risken att bli avslöjad genom polisens synliga kontroller är väldigt liten. Därför kommer denna kategori förare att strunta totalt i kraftigt höjda böter.