Krönikor

Så slipper du att kallsvettas

Alkoholpåverkad låter man bilen stå. Alltid. Det är en regel som är väl förankrad bland oss medborgare. Vi blir inte enbart straffade om vi kör rattfulla, vi fördöms socialt också. Med rätta. Men alla omständigheter i samband med körningen ska beaktas när det gäller att rättsligt fastställa om rattfylleribrottet är grovt eller av normalgraden. Det fick en man från Järfälla som varit ute och festat vid en leverantörstillställning erfara. Sedan han glad i hatten klokt nog tagit taxi hem uppstod en förveckling i samband med att han skulle betala taxiföraren. Passageraren upptäckte nämligen att han tappat sin plånbok. Och den behövs naturligen för att klara av betalningen för taxifärden. Efter en del strul och förvecklingar fick mannen för sig att han kunde ha tappat plånboken i samband med att han mekat med en äldre bil som stod på gräsmattan på den egna tomten vid huset. För att se om plånboken kunde ligga under bilen backade han den någon halvmeter. Precis då kom polisen. Och så uppdagades det att han var rejält rattfull (alkoholkoncentrationen i hans utandningsluft uppgick till 0,95 milligram per liter).

Ekhult lägger tjänstevapnet på hyllan

Det här är min sista krönika i egenskap av polis. Jag går i pension inom en snar framtid. Det betyder inte att jag tänker sluta att skriva men jag kommer då att ?bara? vara krönikör, och kanske inte förekomma lika ofta som hittills. Men det finns en fördel med allt, som krönikör kan jag framföra mina åsikter på ett annat sätt och ta ut svängarna utan att fundera på om eller vem jag råkar trampa på tårna.
Så hur ser då min allra sista poliskrönika ut? Jo?

Ny version av QIII-systemet sjösatt

Sitter vid skrivbordet och myser. En blick ut genom fönstret avslöjar en grå och blåsig höstdag. När jag gick till jobbet i morse bet kylan i kinderna. Men här sitter jag alltså och myser i alla fall. Och jag har flera anledningar till det. För ett par månader sedan skrev jag ett öppet brev till infrastrukturminister Åsa Torstensson där jag uppmanande henne dels att skaka nytt liv i Nollvisionen, dels att se till att vägtrafikområdet skulle få mer pengar. Nollvisionen verkar inte intressera ministern men däremot har hon faktiskt sett till att få mer pengar till vägarna. En halv seger att glädjas över (ja, ja, det kanske inte bara var mitt brev som påverkade henne och förmodligen är det inte tillräckligt mycket pengar men ändå?).

Uppskattning ger gratis kvalitet

Alla pratar om kvalitet men få kan sätta fingret på vad det är. Tvättmaskiner, klockor och soffor kan alla säljas med kvalitetsargument. Transporter också, vilket de allt oftare gör. Det är vi på QIII glada för eftersom vi ju jobbar med att få transportköpare att ställa högre krav på kvalitet vid transporterna.
Vi anger också vad vi menar med kvalitet: att det ska vara bra arbetsmiljö, trafiksäkerhet och miljö vid transporterna. Vad kvalitet betyder i andra sammanhang varierar betydligt. En kvalitetsklocka tickar i alla väder, en kvalitetssoffa behåller studsen i många år och en kvalitetstvättmaskin gör kläderna lite renare. Kanske kan man sammanfatta betydelsen av bra kvalitet med ?fullt värde för pengarna??

Öppet brev till infrastrukturminister Åsa Torstensson

Hej Åsa!
Regeringen säger att det går bra för Sverige. Ni säger att det finns gott om pengar och att det till och med finns pengar över i budgeten.
Då har jag en bra idé: raka åt dig en stor del av kakan och satsa på något som alla i Sverige får glädje av, oavsett om de röstar åt höger eller vänster, bor i storstan eller på landet eller om de är unga eller gamla: vägarna. De måste bli bättre. Med bättre menar jag säkrare.