Våra snabba nyhetsmedier rycker genast ut och förmedlar den tragiska stämning som infinner sig vid den här typen av händelser. För att visa sin skjutjärnsjournalistik gräver man genast fram telefonnummer till olika personer som man vet älskar att uttala sig vid dylika olyckor. NTF är ett exempel på en organisation som gärna kommer med sin pekpinne i tid och otid.
Universallösning
Snart kan man läsa om universallösningen. Den stavas ?vajerräcke?.
Med allvarlig min berättar man om hur dessa stålsnören kunde ha räddat liv och hur illa ställt det är med vägnätet i Sverige. Och visst kan man väl hålla med om åtminstone det sistnämnda. Däremot är folks tilltro till vajerräckena nog lite ?för mycket?. Om ett vajerräcke betytt någon skillnad i det här fallet kan man bara spekulera i.
Fick sladd
Med en dåres envishet hävdar jag att körkortskraven är för lågt ställda. Bussarnas färdskrivare visar att ingen har kört för fort. Jasså inte? Jo det kan ni slå er i backen på att åtminstone en av dem har gjort. Därtill berättar vittnen att en av bussarna, den med 20-åringen bakom ratten, hade gått ut mot mitten av körbanan för att det stod en lastbil parkerad på en parkeringsficka vid vägen. När bussföraren därefter skulle köra tillbaka till rätt sida igen får hon sladd på sin buss. Detta alltså enligt samstämmiga vittnesuppgifter.
Andra vittnen berättar om att bussarna ?inte körde särskilt fort. De körde knappt i 80 km/h?, berättas det.
Summa:
En bussförare som kör i 80 km/h i snömodd och dessutom kör över i den motsatta körbanan vid ett annalkande möte tyder enligt mitt förmenade på dåligt omdöme.
En bussförare som får sladd på sin buss tyder på för hög hastighet vid det aktuella tillfället, vilket i sin tur bottnar i dålig kunskap om de krafter som är igång då ett (minst) 12-tons fordon är i rullning.
En bussförare som överhuvudtaget kör i 80 km/h i rådande väglag är en fara för både sig själv och allmänheten.
Höj ribban
Jag vill inte på något sätt moralisera och komma med pekpinnar. Ni som känner att detta är mitt budskap ber jag tänka ytterligare en gång. För visst måste vi väl kunna kräva bättre kunskaper hos dem som kör omkring på vägarna? Vi måste också begära att en yrkesförare bör kunna göra en enkel konsekvensanalys innan han eller hon utför en viss manöver.
Det finns egentligen bara ett par instanser som kan se till att ribban för att få körkort höjs, oavsett vilken behörighet det handlar om. Det är regeringen och Vägverket.
Även om det svenska vägnätet är på väg att kollapsa och att vi snart endast har gropiga och utslitna kostigar att köra på, måste vi lära oss att anpassa farten efter omständigheterna. Vi kan alltså inte heller i det här olyckliga fallet försvara bussföraren genom att skylla på dålig väghållning. Om vittnesuppgifterna stämmer, säger de oss något helt annat?