Miljön, ett svepskäl?

Året drar snart sin sista suck och visst är julhelgerna en mysig tid? Eller..?
Våra styrande lär ju åtminstone stå för årets ?klapp? genom att ge oss ett dieselpris som vi sent kommer att glömma.

För alla åkare som inte har sett till, eller haft tillräckligt bra förhandlingsläge, att skriva in en ?bränsleklausul? i sitt kontrakt stundar en ganska mörk tid. Världsmarknadspriset på diesel är dessutom högre än någonsin och det är egentligen bara den låga dollarkursen som håller tillbaka ?den stora katastrofen?. Sveriges Åkeriföretag, Sveriges Transportindustriförbund och, tror jag, samtliga svenska branschtidningar är några som gällt skriker ut sitt missnöje med skatten. Självklart med stora delar av åkerinäringen i kören. Ändå lyssnar inte regeringen. Varför är det så?
Och vem står bakom tidernas PR-kupp som fått hela världen att tro på etanolen som ett av det allra mest hållbara alternativen som framtidens bränsle? Jag tänker närmast på de effekter som kan tänkas bli följden av en allt för omfattande produktion, då vissa länder inte verkar förstå konsekvenserna av att skövla regnskogar och liknande.

?Skitdyrt?

På personbilssidan talas det högt, vitt och brett om elhybrider. Så kallade ?plug-in?-hybrider kan man ladda via ett vanligt eluttag i väggen och i Köpenhamn har man för avsikt att bygga laddningsstationer i hela staden. Men finns det egentligen någon som bryr sig om hur elektriciteten produceras?
?Det här blir ett billigt alternativ?, säger de närmast fanatiska miljökämparna. Jag undrar om de någonsin har köpt ett batteri i hela sitt liv. Det är ju skitdyrt! De kan ju dessutom fråga vilken truckägare som helst vad ett batteri till en eltruck kostar? Billigt är det i alla fall inte!
Den skatt som idag dras in på de fossila bränslena kommer med stor sannolikhet att i framtiden drivas in via höjda skatter på elektricitet. Följaktligen får vi då betala kilometerskatt på lussebullar och gröt.
Jag ställer mig naturligtvis bakom uppfattningen att vi ska värna vår jord. Men är det verkligen bara en svensk angelägenhet? För så uppfattas det nog av många just nu.

Practical joke?

Kristdemokraterna har gjort hel om sedan valet 2006, då man ville sänka drivmedelsskatten. Nu vill man istället höja den!
?För att tackla klimatförändringarna krävs minskade utsläpp i alla sektorer, inte minst i transportsektorn?, skriver man på sin hemsida. Och det tror man alltså på fullt allvar ska ske genom att höja skatterna.
Är man inte lite väl naiv? Har man återigen glömt att det finns utländska aktörer på transportmarknaden som gärna kommer hit och kör vårt gods? Eller är vi svenskar utsatta för någon form av practical joke?
Om det nu är en bättre miljö man eftersträvar. Varför lägger man inte ned resurser på att aktivt arbeta för ett minskat transportbehov? Alltså att på något sätt premiera de företag som jobbar för att effektivisera sina transporter genom till exempel en mer genomtänkt logistikverksamhet.

Straffskatter behövs

Svaret är förmodligen att ?premier? kostar pengar och att ?straffskatter? är något som Sverige behöver. Och att skylla på miljön är ju ett beprövat och framgångsrikt recept som i grund och botten inte har ett dugg med miljön att göra.

Jag och mina medarbetare vill avslutningsvis önska alla läsare en riktigt god jul och ett gott nytt år.
Vi ses igen den 22 februari!

Om artikeln

Publicerad: 2007-12-20 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: