Nu är det mjölkdags igen

Jag kan konstatera att vi har engagerade läsare. Så snart ett nytt nummer dimper ned i våra prenumeranters brevlådor, dröjer det oftast inte länge förrän telefonerna börjar ringa här på redaktionen.

Vissa vill ge oss beröm, andra tipsar om nyheter och tänkbara ämnen att bygga reportage på. Andra är förbannade för att vi trampat på någon öm tå.
Alla samtal är lika roliga att få. Faktiskt även de som handlar om rena käftsmällar på redaktionen. Alltid lär man sig något nytt.

Skolbesök

I det här numret har vi bland annat hälsat på en yrkesförarutbildning i Örebro där man utbildar språkstörda, hörselskadade och döva personer. Det var riktigt intressant och jag kan inget annat än att ställa mig upp och applådera dessa fantastiska elever vars skoldagar är allt annat än enkla.

Kilometerskatten

Ett annat ämne som seglat upp på transporthimlen är de rödgrönas förslag till att återinföra kilometerskatten. Jag vet inte hur många som hört av sig i ämnet för att uttrycka sin oro för sin yrkesmässiga framtid. ”Katastrof”, ”elände” och ”döden” är ord som många använt sig av för att förklara sin ståndpunkt i frågan.
Andra har använt ett betydligt sämre vokabulär som inte riktigt lämpar sig i tryck. Men deras budskap går å andra sidan knappast att ta miste på.

Kan vara okej

Även om en majoritet av våra läsare anser att kilometerskatten är av ondo, finns det faktiskt de som tycker den är okej. Fast kanske inte så som förslaget ligger idag. Det blir för krångligt att administrera och det kommer sannolikt att slå snett mot den svenska åkerinäringen.
I sammanhanget har man bland annat sett Karin Svensson Smith (mp) i första ledet. Man kan ju undra varför man valt att fronta med henne. Hennes idéer har ju en tendens att spåra ur redan innan hon talat till punkt i sin första mening.
Och om det är miljön man tänker på, är det väl ändå bäst att man låter bli att straffa ut de svenska åkerierna som trots allt både kör och tänker miljömedvetet.

Som Eyjafjallajökull

Våra två svenska lastbilstillverkare har idag tekniken och resurserna att minska påverkan på miljön genom att driva motorer med alternativa bränslen. Kanske är det dags att politikerna slutar att använda skattevapnet och istället ser på de möjligheter som faktiskt redan finns?
Med tanke på de vallöften som nu börjat spruta i politiken likt vulkanaskan från Eyjafjallajökull, uppfattar åtminstone jag det som att man i framtiden måste införa kilometerskatter och andra avgifter. Självklart ska extraskatterna i första hand tas ut genom att mjölka trafikanterna och vägtransportsystemet. Det är ju inget nytt från förslagsställarnas sida.
Ränderna går aldrig ur, sägs det. Och visst känner vi igen taktiken, eller hur?

Om artikeln

Publicerad: 2010-05-21 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: