Vän av ordning undrar ju då naturligtvis om trafikreglerna bara gäller ibland?
Som affärsresande i personbil blir man givetvis förbaskad när man plötsligt får en lastbil framför sig. I synnerhet när det gäller att jaga de eftertraktade metrarna fram till punkten där två filer blir en, till exempel vid ett vägarbete. Samma fenomen med F1-lopp upplever vi nästan undantagslöst på så kallade 2+1-vägar.
Propplösaren
Chauffören i den aktuella historien närmade sig alltså ett vägarbete. För att förhindra att det bildades en ”propp” framme vid vägarbetet, valde han att gå ut i vänsterfilen och därmed få trafiken i de båda filerna att flyta i samma tempo fram till vägarbetsplatsen. Den trafikpolis som uppmärksammade förarens tilltag, rapporterade honom. Tingsrätten fällde föraren som valde att överklaga domen till hovrätten – som tyckte att förarens beteende var helt okej.
Civil olydnad
Riksåklagaren valde att inte driva fallet vidare i rättsapparaten och chefen för trafikpolisen i Skåne ser naturligtvis rött. Han säger till Helsingborgs Dagblad att kaoset kring vägarbetena längs motorvägarna nu kan fortsätta.
Är det verkligen så att ”kaoset” beror på de chaufförer som går ut i vänsterfilen?
Även om jag inte gillar alla lagar, är det min målsättning att försöka följa dem efter bästa förstånd och förmåga. Men jag kvider inombords om jag i det här fallet bara ska ”lalla” och hålla med lagstiftaren. Jag kan förstå att man inte ska ”leka polis” och ta lagen i egna händer. Men lite civil olydnad har min själ ingen dött av. Inte vad jag känner till, i alla fall. Och det är bra att det faller lite ljus på den här frågan.
Möglig nöt
Att chauffören betedde sig som han gjorde kan jag personligen ha viss förståelse för. Jag talar absolut inte för hela yrkesförarkåren, men jag vet precis hur frustrerad man kan bli när alla fordon rättar in sig i ett och samma led strax före ett vägarbete – för att snart bli omkörda av en eller flera bilar, som slutligen orsakar totalstopp i trafiken.
Här har Trafikverket en gammal möglig nöt att knäcka. För precis så gammalt är problemet. Trafiken förbi våra svenska vägarbeten har nämligen aldrig funkat speciellt bra. Så istället för att rikta elden mot den här chauffören, borde nog polisledningen ta upp ”fenomenet” med dem som faktiskt kan göra något åt saken. Trafikverket.
Vad tycker du?
Enligt den skånske trafikpolischefen kommer man att fortsätta att skriva ut böter för dylika förseelser även i framtiden. Man ska däremot använda ”andra lindrigare paragrafer”, berättar han.
Fortsättning lär alltså följa på ett eller annat sätt.
Jag har full förståelse för dig som inte tycker som jag. Jag är dock väldigt nyfiken på hur du som läser Proffs ställer dig i frågan. Maila gärna och berätta. Är det okej att göra som chauffören i det här fallet – eller har du någon annan lösning?
Min adress är goran@vagpress.se. Eller kanske ses vi på Elmia?