Onödiga rapporter ett miljöhot

I min förra ledare tog jag upp fallet om en lastbilschaufför som av tingsrätten dömdes för att ha gått ut i vänsterfilen och därmed hindrat trafiken strax före ett vägarbete. Mängder med läsare hörde av sig och höll med i mitt resonemang.
Själv förväntade jag mig att någon polis eller åklagare skulle ringa och läsa lusen av mig. Men så skedde aldrig.
Får se om jag lyckas med det nu då?

Förare som råkar illa ut trots att de verkligen försöker att hålla sig inom ramarna för kör- och vilotidsbestämmelserna är många. Åtminstone så många att man på redaktionen reagerar genom att lägga fax, e-post och vanliga brev bredvid varandra för att se om de handlar om samma ärende. Men det är oftast olika fall vi får information om och den största skillnaden mellan dem hittar vi i diarienumret.

Dyr miss

Det senaste i raden är ett typexempel på sådan information. Det handlar om ett åkeri i Kungälv vars ena förare rapporterats för att vid sju tillfällen ha missat att ange start- och/eller slutland. En administrativ miss där åklagaren har utfärdat ett strafföreläggande på 10 000 kronor. Noterbart är att man inte haft några som helst synpunkter på vare sig raster, kör- eller vilotider.
Den självklara frågan är: hur tänkte man nu då?
Visst, jag vet, det är ett brott mot lagen att inte ange start- och/eller slutland. Men var kommer det ”farliga” i detta förbiseende in i bilden? Det begriper jag däremot inte. Alla som känner till hur den digitala skrivaren arbetar, vet att uppgiften om start- och slutland inte på något sätt påverkar kör- och vilotidsregistreringarna i övrigt.

Förklara er gärna

Ologiska rapporteringar som renderar i precis lika dumma rättsärenden är inte bara ett miljöhot där vi på tidningen, för de drabbade förarnas skull, tvingas slösa trycksvärta och papper på att skriva om dessa meningslösa fall och att nämndemännen ska behöva transportera sig till och från rättssalarna. Det är ett oförsvarbart slöseri med personella resurser i våra redan hårt prövade domstolar. Det vore därför högst önskvärt om lagens väktare för en sekund valde att lägga prestige och maktfullkomlighet åt sidan och istället ägna sig åt sådant som faktiskt ger samhället lite återbäring på skattekronorna.
Eller ännu hellre, ge oss först och främst en vettig förklaring till varför man väljer att rapportera!
Den vanligaste förklaringen från polisen är att man i rapporten valt ut en del av en större mängd misstänkta brott. Är detta för att vara snäll eller beror det på ren lathet från polisen?

Nu laddar vi igen!

Avslutningsvis vill jag passa på att tacka alla som hälsade på oss i vår monter på Elmia under Lastbil 2010. Den positiva stämning vi upplevde under mässan går knappast att beskriva. Att Proffs har blivit en självklar ingrediens i lastbilsförarens vardag är härmed konstaterat.
Att det regnade rejält och att halva Jönköping verkade flyta iväg under mässdagarna märktes inte i monter D01:28, där vi befann oss. Där var det varmt och trivsamt.
Nu känner vi oss riktigt laddade inför hösten. Och nu kör vi!

Om artikeln

Publicerad: 2010-09-24 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: