Och den talar nog sanning.
Motormännen har sällat sig till skaran som kräver lag om vinterdäck på tunga fordon som kör i Sverige. Oavsett fordonets nationalitet.
Även MHF ger sig på samma tema in i debatten. Men de vill istället ge polisen möjlighet att stoppa fortsatt färd för tunga fordon när SMHI har utfärdat en klass 2-varning.
När snön drar fram över landet blir det oftast ganska kaotiskt på våra vägar. Och självfallet bör man göra något åt det. Men det är ledsamt när man okritiskt och utan att ens försöka analysera grundproblematiken, väljer att hänga ut en klick yrkesförare som trafikmarodörer som ” brassar förbi hänsynslöst”, såsom MHF uttrycker sig i ett av sina senaste debattinlägg.
Lång lista
Alla som hängt med ett tag och som har något tiotal års erfarenhet av vintertrafik ser en tydlig trend i väghållningen. I synnerhet vinterväghållningen. Den har blivit så väldigt mycket sämre.
För varje år ska det sparas mer och mer pengar. Saltet tar slut. Sanden tar slut. Billigare alternativ till ordentligt plogutrustade lastbilar letas fram. Det är till och med så illa att man skickar ut vanliga lantbrukstraktorer på många vintervägar för att få bort snön från vägbanan.
Av miljöskäl tillåts dessutom inte att vissa vägar saltas.
Listan kan göras hur lång som helst.
Lastbil som lastbil
Det är alltså dessa problem och fakta som åkeriägare och yrkeschaufförer står inför. Och i allmänhetens ögon är en lastbil en lastbil. Inte många ser skillnad på ett utländskt- och svenskregistrerat ekipage. Knappast någon tycks förstå hur duktiga våra svenska åkare överlag är vad gäller att hålla sina fordon med rejäla och för årstiden anpassade däck. Och endast en handfull som inte jobbar med vägtransporter, kritiserar Trafikverkets sätt att sköta halkbekämpningen.
Man tycker generellt att yrkesförarna inte klarar av sitt jobb.
Vi har ett liknande problem med järnvägstrafiken. Så snart snön faller ställs tågen in eller så uppstår kraftiga förseningar. Men här slutar också likheten. För aldrig har vi väl läst om att lokförarna kör som galningar och att de är inkompetenta för att de inte lyckas med att ta sitt tåg från Stockholm till Malmö då till exempel växlarna i Norrköping frusit fast? Nej, här är det Trafikverket som nästan uteslutande får på skallen.
Sensmoral
Naturligtvis finns det skillnader. En yrkesförare har större frihet att välja alternativa vägar och har också ett större (personligt) ansvar för att fordonet är i ett sådant skick att det kan framföras både tryggt och säkert. SJ och andra tågoperatörer lägger en betydande del av det ansvaret på andra än själva lokföraren.
Sensmoralen i min utläggning är att man i tågsammanhang tycks ha lättare för att begripa det orimliga i att skylla tågkaoset på föraren. Men man gör det både gärna och högljutt i vägtrafiksammanhang.
Högre budget för vinterväghållning och ökade krav på lastbilarnas däck. Varför inte prova det?