Att en förare tvingas stanna kanske uppemot en timme tidigare än vad lagen kräver, bara för att han eller hon vet att det inte finns någon annan plats att stanna på innan körtiden tar slut, är ju inte så ”optimalt”. Och att chansa på att köra en halvtimme längre än vad man får, gör ju att både åkeriet och chauffören riskerar dyra böter.
I Australien finns väldigt många rastplatser redan idag. Men avstånden mellan de platser som klarar av att ta emot de större fordonen, är långa. Nu investeras motsvarande en halv miljard kronor för att ändra på den saken. Och bara i delstaten New South Wales blir det alltså 55 nya, ändamålsenliga parkeringsplatser.
På svenska
Men i Sverige gör vi saker på svenska!
Här har man tidigare i år gjort ett försök att inventera uppställningsplatserna längs E6 för den tunga trafiken. Och resultatet berättar för oss att det finns gott om platser att stanna på och att beläggningen på dessa är låg.
Frågar man yrkesförarna får man en helt annan bild och personligen litar jag nog mer på sistnämnda.
Det är beklämmande att man ens lägger ner en enda krona på en undersökning som den här. Redan långt innan projektet påbörjades, borde man veta om att det inte fanns en chans att kunna spegla verkligheten. Inte på det sättet som undersökningen gjordes på och med de blygsamma resurser som man tydligen hade till sitt förfogande.
Jag kan så klart förstå den goda tanken från uppdragsgivaren men efterlyser trots allt en godtagbar anledning att faktiskt lägga pengar på den här typen av nonsens.
I redogörelsens sammanfattning står till råga på allt att ett av syftena är att resultatet ska kunna användas som en ”guide för lastbilschaufförer”.
Ridå!
Lär av Australien
Skälet till att undersökningen är så undermålig är naturligtvis, som jag tidigare nämnt, avsaknaden av pengar. För utgivaren av rapporten, Länskriminalpolisen i Västra Götalands län, vet bättre än så här. Det kan många i branschen skriva under på. Nämnda myndighet har sedan lång tid jobbat hårt och målmedvetet för att skapa en säkrare arbetsmiljö för yrkestrafiken. Och kvalitén på det jobbet skiljer sig ordentligt från den undersökning som jag pratar om.
Vad yrkestrafiken behöver är fler säkra uppställningsplatser, placerade enligt ett mönster som inte kan skissas av någon student eller akademiker som verkar tro att de enda som behöver rastplatser är de chaufförer som kommer med färja till Sverige.
Nej, för att planera uppställningsplatser krävs i första hand erfarenhet från verkligheten.
Om man nu struntar i förarnas komfort och bekvämlighet, borde man åtminstone bry sig om miljön och nationens ekonomi. Så nästa gång vi får tillgång till EU:s öppna plånbok, borde vi kanske skicka en delegation till Australien istället för en utflykt längs E6?