På sidan 3 i den här tidningen försöker vi ge dig bakgrunden till det som nu håller på att ske. Under tiden vår reporter Hans Olof Wiklund skrev texten till den artikeln, ringde jag till chefen för trafikenheten i Skåne, Erling Andersson, för att få hans syn på saken.
Erling anser själv att den svenska lagstiftningen nog behöver ses över, men menar också att 40-tonsgränsen inte är något nytt. ”Den har funnits länge”, säger han.
Hur kan det då komma sig att branschen plötsligt känner sig tagna på sängen?
”Lagstiftningen behöver nog kanske ses över och förtydligas”, menar Erling. Och i den uppfattningen har han ju fått medhåll från flera andra håll. Transportstyrelsen går till exempel ut med offentliga uttalanden som säger att domstolarna har tolkat lagen på fel sätt. Och det förvånar Erling Andersson.
De höga röster som nu har höjts i ämnet kommer enligt Erling inte att innebära att trafikpolisen gör reträtt. Tvärtom, menar han. ”Vi kommer att vara väldigt noggranna i fortsättningen med att rapportera den här typen av förseelse, ett sätt att driva på för att få en ny prövning i domstol och en översyn av lagstiftningen”, säger Erling, som tillägger att man från trafikpolisen i Skånes sida inte tänker lägga ner några större resurser på att jaga de fordon som väger mer än de tillåtna 40 tonnen.
”Träffar vi på dem så träffar vi på dem och då gör vi en bedömning i det enskilda fallet”, förklarar Erling för mig. Han har dessutom stor förståelse för de reaktioner han hittills har fått ta emot.
Självkritisk
Erling är även självkritisk och menar att man från polisens sida kanske inte har tagit så allvarligt på problemet med de för tunga ekipagen tidigare. ”Och om polisen inte bryr sig om en viss form av brott så blir det till slut lagligt”, förklarar han.
Nu har åkeriorganisationerna i Norden agerat och tillskrivit svenska myndigheter och departement. Och det tycker den skånske trafikpolischefen är bra. Han menar att det är organisationerna sak att ta den debatten, det ska inte den enskilde åkaren eller chauffören göra.
Erling har så klart fått ta emot ett stort antal telefonsamtal i det heta ämnet. Men han känner att branschen innerst inne har förståelse. Samtalen har gått i en ödmjuk ton ”Det tolkar jag som att, det här kände man till”, säger han.
Eftersom 40-tonsgränsen gäller för fordon i internationell trafik ser Erling Andersson också att det kanske finns all anledning att titta närmare på de så kallade modulekipagen. Tanken med dessa är ju att de ska gå i internationell trafik, vilket i praktiken borde innebära att även dessa inte får ha en större bruttovikt än 40 ton. Och timmarna strax före vårt samtal har han fått ta emot ett mail från Rikspolisstyrelsen. ”Nu är det inte längre en fråga endast för Skåne, nu är det detta som gäller i hela Sverige”. ”Men inte desto mindre anser jag att branschen måste driva frågan och då får man inte glömma bort 25,25-ekipagen i den diskussionen”, avslutar han.
Sista ordet är definitivt inte sagt. Och ni som känner för att uttrycka era åsikter har ett lysande tillfälle att träffa Proffsredaktionen på Elmia den 22 – 25 augusti. Vi ses!