Känns det igen?
Uttrycket ?Det kostar att ligga på topp? känns som ett sanningens begrepp i dessa ?vara-bäst-tider?. Och det är du och jag som får betala priset!
I många år har vi svenskar arbetat seriöst för att nå nollvisionens syfte. Även om många spottar på ”visionen” som sådan, tror jag att de flesta ändå håller med om själva grundidén.
Många sköna skattemiljoner har plöjts ned i att skapa en så säker trafikmiljö som möjligt. Och för att sprida budskapet på alla tänkbara sätt. Däremot är sannolikheten stor för ett bakslag i takt med att oseriösa åkeriföretag från utlandet, som kör olagligt i Sverige med obesiktigade, oskattade och oförsäkrade bilar får allt friare spelrum i vägtransportbranschen. En bransch som benämns som ”en av de hårdast reglerade” – åtminstone för dem som vill hålla sig inom lagens ramar och följa spelets regler. De andra har så klart inget att frukta. Straffen är näst intill obefintliga – och upptäcktsrisken är så låg att den inte finns.
Pengarna i sjön vad gäller Nollvisionen? Ja, jag tror det – tyvärr! En falsk f-skattare från Långtbortistan kan inte svenska – och oftast inte engelska. Och ordet trafiksäkerhet går antagligen inte att översätta från mellanmjölkslandets vokabulär till andra språk.
Rent stöldgods
Och miljöarbetet som vi vill vara bäst på, hur går det med den saken? För miljöns skull är det så klart bra om de oseriösas lastbilar rullar på diesel som stulits från en svensk lastbil, eller från en farmartank i skogen. Då är den antagligen ganska ren. För åkerierna betyder det oftast stora förluster när dieseln försvinner. Men staten tjänar ju ändå på affären, vi som har blivit bestulna får ju köra till macken och köpa ny. Pengar in – men som sagt – du och jag får betala.
Förbudet mot dubbdäck i städerna har varit omdiskuterade. Men nu har någon kommit på en lysande idé. Lägg en avgift på dubbdäcken och låt bilarna fortsätta att köra med dem.
Detsamma om trängselskatten i Göteborg. Ta betalt av dem som passerar Göteborg på E6 (som vi finansierat med våra skattepengar). Men ta bara betalt av dem som redan har finansierat vägen en gång. Inte av den utländska trafiken, för guds skull!
Miljön mår alltså bättre om staten får betalt. Av oss svenskar, ska tilläggas. Att trafiken skulle minska på E6 eller att dubbarna i däcken skulle riva upp ett mindre antal partiklar bara för att jag betalar pengar, är väl ändå föga troligt?
Vadå lönt..?
Nyligen träffade jag en åkeriägare som bokstavligt talat kastade sin senaste årsredovisning i ansiktet på mig. Han hade arbetat sedan tolv års ålder. Idag är han 64 och ska alltså kunna gå i pension nästa år. Om det inte vore för siffrorna i kuvertet med orange färg, där det står att han ska få 6 400 kronor i månaden före skatt – och skatten är ju inte riktigt lika rättvis mot pensionärerna. Och årsredovisningen ger vid handen att förra året innebar en förlust på 500 000 kronor i åkeriet. Han har även räknat ut att hälften av pengarna han kör in i åkeriet går till skatter av olika slag och då har han inte räknat in momsen.
”Det ska löna sig att arbeta”, säger den sittande regeringen. Och det är ju en fin tanke. Men vad säger Anders Borg och statsminister Reinfeldt till alla i vägtransportbranschen som jobbar så att både svett och blod sprutar, men som får se sin bransch tas över av skurkar, med social dumpning och branta nedgångar i omsättningen som självklar följd. Tror regeringen verkligen att dessa hårt arbetande företagare och anställda tycker att det känns som att det är ”lönt att arbeta”. Det har jag ytterst svårt att tänka mig?