Gör demonstrationer skillnad..?

Den 1 december kommer TIA och Sveriges Åkeriföretag, SÅ, att arrangera en demonstration i Göteborg. Syftet är att göra Sveriges makthavare ?mer uppmärksamma? på de problem som man brottas med inom chaufförs- och åkeribranschen. Jag undrar vad det egentligen är som är så svårt att förstå för våra politiker?

Monica Green (s) och Sten Bergheden (m) – varför tar det så otroligt lång tid att få era kollegor att vakna? Det stjäls diesel, varor och ibland hela långtradare. Det säljs illegal sprit, det fuskas med f-skatter, det körs med obesiktigade, oskattade och oförsäkrade fordon.
Ni säger att ni känner till problemen och jo, jag vet att ni bland annat motionerat i ämnena och att ni har engagerat er i olika möten och sammankomster som arrangerats av exempelvis TIA och SÅ, till mångas stora glädje. Men varför tar det så lång tid att ens få ett enda ynka förslag om hur man ska stävja olagligheterna, förankrat i regeringen?

Resursslöseri

Det läggs tusentals mantimmar på att, som bland annat TIA uttrycker det ”göra våra makthavare mer uppmärksamma” på problemen i branschen. Chaufförer och åkeriägare lägger ner enormt med tid på att ”göra våra makthavare mer uppmärksamma”. Hur dumt smakar inte dessa ord i munnen? Starka entreprenörer, duktiga yrkesmän, ska lägga sina tidsmässiga resurser på att ”göra våra makthavare med uppmärksamma” – istället för att utveckla sina företag.
Hela samhället tycks vara uppbyggt på att den hederliga delen av befolkningen alltid ska behöva stånga sina pannor blodiga för att få till stånd det helt självklara. I det här fallet handlar det om rätten att kunna utöva sina yrken och verksamheter på ett konkurrensmässigt schyst sätt.
Som förare förväntas du utföra ditt arbete enligt en regelbok som får Nationalencyklopedin att framstå som rena godnattsagan. Men som oseriös transportör stöter du sällan eller aldrig på något större motstånd från samhället. Och ännu mer sällan bestraffas någon för att helt blankt strunta i alla lagar och paragrafer.
Men för att få ”makthavarna medvetna” krävs alltså demonstrationer och engagemang från en numera hårt sargad vägtransportbransch.

Enklare att legalisera

Jag vill inte ta udden av den stundande demonstrationen. Men om inte all kriminalitet och skattefifflande har gjort makthavarna ”mer uppmärksamma”. Hur ska då ett femtontal bilar i Göteborgs innerstad kunna göra skillnad?
Jag tror inte att demonstrationer på torget ger någon effekt. Helt enkelt därför att viljan hos våra politiker att komma tillrätta med problemen inte finns. Då är det lättare att forma nya regler som legaliserar eländet istället. Minst motstånd för politikerna.
Det skulle alltså inte förvåna mig om förslagen i den så omtalade ”cyklingsutredningen” går igenom till punkt och pricka. Till exempel att ge cyklisterna företräde när de ska korsa en gata. För cyklister uppträder ofta som att den regeln redan finns. Och då är det bättre att legalisera beteendet. Samma sak med det där att ge tecken i cirkulationsplatser. Inte många gjorde det, och nu slipper man (med undantag för när man ska ut ur rondellen).
Det har på senare tid pratats även om att höja åldersgränsen för körkort. ”Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern”, motiverar man det med. Med tanke på ovanstående, f-n vet om den någonsin blir färdigutvecklad?

Om artikeln

Publicerad: 2012-11-23 06:00
Kategori: Ledare
Taggar: Demonstration Sveriges Åkeriföretag TIA