Snön för så klart inte endast julstämning med sig. Det blir halt och besvärligt i trafiken. Extra besvärligt blir det givetvis för de chaufförer vars lastbilar inte har rejäla vinterdäck.
Jag såg nyligen ett inslag på TV4-nyheterna om en lastbil, inte svenskregistrerad, som hade ett elände att ta sig fram till en byggarbetsplats, där vägen lutade så svagt uppåt att det knappt ens märktes. Det hela råkade utspela sig utanför TV4-redaktionen i Skövde.
Nyhetsreportrarna var inte sena att plocka fram filmkameran – och de gav sig ut från redaktionen för att ta en närmare titt på lastbilsekipaget. Vid en närmare titt på lastbilens däck, visade det sig att de var utslitna.
Inom kort börjar den nya vinterdäckslagen att gälla för tunga fordon. Den 1 januari, närmare bestämt. Efter nyårshelgen har jag därför tänkt mig att resa till Skåne – till polishuset i antingen Malmö eller Helsingborg. Jag förväntar mig att få följa med en utsättning till någon av de svenska hamnarna, alternativt Öresundsbron. Jag vill helt enkelt se vad som händer med dem som trotsar lagen.
Det här kommer att bli intressant.
Bara goda nyheter
Snart är det 2013. Tiden går snabbt i gott sällskap. Jag har nu varit chefredaktör på Proffs i lite drygt åtta år. Under dessa år har jag nog fått uppleva fler lågkonjunkturer än vad mina föräldrar gjorde under hela sin yrkesverksamma tid. Det är snabba svängningar i ekonomin, något som vi antagligen kan ”tacka” internet för.
Snabba uppkopplingar i kombination med effektiv journalistisk omvärldsbevakning, gör att vi snabbt nås av nyheter som bland annat får effekt på världsekonomin.
Min högsta önskan som chefredaktör är att få göra en enda utgivning som endast innehåller roliga och goda nyheter om vägtransportbranschen. Är det möjligt, tror du? Ska vi satsa på en sådan tidning under det år som nu ligger framför oss? Ja, det gör vi!
YKB för rättsväsendet
Under nästa år hoppas jag kunna sätta rubriker som ”Åkeribranschen konkurrerar på schysta villkor” och ”Lönsamheten ökar snabbt inom vägtransportbranschen”. Eller varför inte ”Landets åklagare utbildar sig i trafik- och transportfrågor”? Det sistnämnda skulle helst kompletteras med en nyhet om en polisiär specialstyrka som enbart jobbar med tunga fordon och vägtransporter. För var ligger det orimliga i att kräva kompetenshöjning inom polis- och åklagarväsendet? Som chaufför ska man underkasta sig YKB, Yrkeskompetensbevis. Är det då inte ganska självklart att nämnda ”väsenden” ska ha (minst) samma kunskaper? Så om jag råkar hamna inför skranket, vill jag kunna få bekräftat att de som ska avgöra om jag är skyldig eller ej, vet vad sjutton det hela handlar om.
”Herr domare, kan jag få se ditt yrkeskompetensbevis innan vi går vidare?”
God jul!
Nu står julen för dörren, med allt vad det innebär för var och en av oss. Vissa firar den för glatta livet, för andra är det som vilken annan helg på året som helst.
Oavsett hur du väljer att ta dig igenom helgerna, önskar jag dig en riktigt härlig julhelg, ett gott nytt år – och ett stort tack för att du läser Proffs!