Jag vill inte på något sätt höja mig över någon annan rent kunskapsmässigt. Men spontant anser jag att alla, utom möjligtvis en eller två, körde för fort. Och det måste ha varit de bilar, en i var riktning, som först blev påkörda. Alla andra lär rimligtvis ha kört fortare än vad sikt och väglag tillät vid det aktuella tillfället.
En fråga som i sammanhanget dock saknar relevans är den om hur många av de inblandade lastbilarna som hade vinterdäck. Det är en icke-fråga som jag ser det. Med eller utan vinterdäck på lastbilarnas drivhjul, det hade sannolikt inte spelat någon som helst roll för olyckans omfattning. För att få någon, men ganska liten effekt, hade det krävts att samtliga däck på ekipaget skulle ha omfattats av lagkravet. Men nu är lagen skriven som den är. Och syftet med den kan antas vara, att till endast en ganska liten del öka trafiksäkerheten. Att ha vinterdäck på drivhjulen, ger ett lastbilsekipage bättre förutsättningar att kunna ta sig upp för motlut och att komma igång från stillastående på halt underlag. Inte omvänt, för att snabbare kunna bromsa fordonskombinationen från 80 km/tim till noll då halka råder.
Krönikörer och debattörer i olika medier har allt sedan den stora olyckan på Tranarpsbron mer eller mindre krävt ett totalförbud för lastbilstrafik på vintervägar. Till detta adderar vi rubriksättarnas ”kreativitet”, som gärna målar upp bilder av ”monster” och ”marodörer” i varje lastbilshytt.
Så är det faktiskt inte. Lastbilsfolket är oftast vanliga hyggliga samhällsmedborgare som valt att transportera gods, som bland annat alla personbilister har, eller ska, köpa. En lastbilschaufför är inget monster som på morgonen lastar barlast på flaket för att ”flänga runt” som en buse och skrämma livet ur personbilisterna. De är på väg med våra livsnödvändigheter i en eller annan form.
Men genom att debattera i termer om ”monster” och ”marodörer”, slår krönikeskribenten effektivt hål på sin egen trovärdighet. Yrkesfolket i lastbilarna blir upprörda och arga och läser inte en bokstav till efter att ha blivit mobbade redan i ingressen.
Och det är synd. För i många fall finns det en hel del i texterna som faktiskt stämmer och som nog kunde ha bidragit till en sundare trafik – om skribenten ifråga hade sansat sig och valt att inte blanda in nonsens i det han eller hon skriver.
Man vore nog en smula enfaldig om man som yrkesförare inte kan lyssna på – och ta till sig av – kritik mot att tunga fordon kör på tok för fort och med alldeles för korta avstånd. Det är så klart förståeligt om en ”icke yrkesförare” väljer att i dessa situationer kalla yrkesföraren för ”marodör”.
Men saken är att det många gånger går alldeles för fort på våra vägar, definitivt gäller det även personbilisternas framfart. Men jag vill gärna kräva mer av en yrkeschaufför. Ni måste kunna ta till er av kritiken – och kanske sätta er in i hur naturens lagar egentligen påverkar ert fordon i olika situationer. Det duger faktiskt inte med att motivera er framfart med att ”personbilister vet inte vad de pratar om”. För jo, de vet nog faktiskt det. För deras verklighetsbild är en helt annan där nere på asfaltsnivå. Sett ur deras perspektiv kommer yrkestrafiken att förbli busar så länge avstånden mellan deras egen bil och den bakomvarande långtradaren endast är några meter.
Jag har själv kört långtradare och buss i ett flertal år. Och jag har många vänner och bekanta som körde då – och som kör även idag. Och jag vet, att inte en enda av dem är vare sig ”buse”, ”marodör” eller ”monster”. De är vanligt hederligt folk som är otroligt kompetenta förare (men som kanske inte alltid är lika duktiga på fysik), som servar oss andra, både dag och natt, för att vi ska kunna gå till våra välfyllda butiker.
Vill vi verkligen bli av med den möjligheten genom att införa lastbilsförbud när temperaturen närmar sig noll grader?