Vi var många som tog oss för pannan ? även om det vi fick se inte var några nyheter på något sätt.
I min journalistiska iver ville jag veta hur våra politiker ställde sig till reportaget. Jag formulerade sju, åtta ganska okomplicerade frågor och skickade dem till våra respektive riksdagspartier.
Den deadline jag hade satt, då jag senast ville ha svaren, började så småningom närma sig. När ett dygn återstod, hade ett (1) parti svarat, Sverigedemokraterna, som återkom tre timmar och tio minuter efter att jag skickat frågorna.
Därefter hände inte mycket. Ja, resten kan ni läsa på nästa sida.
Nonchalant
Frågan är om min enkla ”enkät” kan fungera som nivåmätare på hur mycket våra politiker egentligen bryr sig om åkerinäringen? I så fall är det riktigt illa.
Det är under alla omständigheter ett nonchalant beteende av dem som inte bemödade sig at svara. Inte minst med tanke på innehållet i Uppdrag gransknings reportage, hur fruktansvärt illa många människor mår där ute bakom rattarna.
Partierna som inte brydde sig är Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna.
Rullas i tjära?
Att gömma sig likt skrämda katter bakom ”pappa EU” genom att säga att ”det har EU bestämt”, är att göra sitt jobb lite väl enkelt. Vi är väl för sjutton medlemmar i den demokratiska församlingen? Och vem är det i EU som har så mycket att säga till om – och som anser att det här är okej – och som sätter sig på oss sunda och empatiska medborgare?
Ta reda på det, kära EU-delegater! När branschen får veta svaret lär nog tjärtunnan och fjädrarna komma fram i ett rasande tempo.
Cabotagestudien
Som tur är finns det eldsjälar i transportbranschen som aldrig vill ge upp kampen mot det onda. Nisse Petersson i TIA är en av dem. Thomas Morell, SÅ, är en annan. Listan kan lyckligtvis göras ganska lång. Än så länge, bör tilläggas.
Ett annat namn som kanske ännu inte är så känt är Henrik Sternberg. Henrik är transportforskare vid Lunds Tekniska Högskola. Hans projekt ”Cabotagestudien”, är antagligen mer känt – och syftet med den är att kartlägga hur cabotagetrafiken rör sig i Sverige för att på så sätt skapa ett underlag för våra politiker när det ska fattas beslut som rör bland annat cabotagefrågan.
Henrik behöver i så fall bara skicka resultaten till Sverigedemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet. För de andra tycks ju strunta i det mesta som rör åkerinäringen…