Givetvis vill man som chefredaktör inte missa tillfället att förmedla en stor branschhändelse till läsarna, så jag slog mig därför ner i god tid vid datorn, med en kopp kaffe i handen och med vårt system för nyhetsuppdatering på hemsidan öppet och redo.
Klockan slog nio och strax därpå dimper ”nyheten” ner i mailboxen. En film där Volvo Lastvagnars chef står på fronten till en FMX som hänger i en lyftkran i Göteborgs hamn…
Filmen har man döpt till ”the Hook” (kroken) och det man vill visa är hur stark bogseringskrok bilen är utrustad med.
Att som reklambyrå bygga upp förväntningar inför kommande nyhetslanseringar är ett bra sätt att få spridning på sitt budskap. Så har till exempel Apple gjort många gånger då de ska lansera en ny telefonmodell, surfplatta eller dator. Ofta har man råkat ”glömma” nästa generations iPhone på någon solkig pub någonstans, där det händelsevis råkar finnas en eller flera teknikjournalister. Och genast ”läcker” bilder ut på nätet – och rykten om den kommande telefonens förträfflighet sätt omgående i rullning.
”Hooken” med ”the Hook”
Det sätt som Volvo rent marknadsföringsmässigt har jobbat på – och som startade i samband med lanseringen av nya FH – har många likheter med Apples tillvägagångssätt. Saken är kanske att en stark bogseringskrok rent allmänt inte har något särskilt högt nyhetsvärde… Med detta sagt vill jag inte påstå att nya FH inte var någon stor grej. För det var det ju så klart! Men kroken… Nja – där är jag inte helt överens med reklambyråns sätt att värdera nyheter.
Men uppenbart finns det en poäng med deras tillvägagångssätt. Vi publicerade ju ”nyheten”. Både på webben och här i tidningen (sid. 6). Och säkert lär filmen få stor spridning. Där har ni sannolikt ”hooken” med ”the Hook”.
Misslyckad politik
Nu till något annat! Vi går vi med raska kliv rakt in i höstmånaderna och det är en vädermässigt fantastisk sommar vi lämnar bakom oss. Branschens enträgna kamp för en schystare konkurrenssituation har dock inte tappat fart. Det ena mötet avlöser det andra – och den ena paneldebatten hinner inte sluta förrän nästa planeras. Hur länge orkar branschen kämpa?
Jag är otroligt imponerad över alla som engagerar sig.
Ofta funderar jag på den skrämmande utvecklingen vi fått skåda. Det senaste på ”säkerhetsfronten” är att Rasta startar upp bevakade parkeringar på sju av sina anläggningar.
Tänk att jag som chaufför måste betala för att det ska finnas vakter som patrullerar parkeringsplatsen så att jag ska kunna sova någorlunda tryggt – och för att få behålla bland annat dieseln i tanken. Även om Rastas modell innebär ganska blygsamma kostnader för chauffören (se sid. 13), känns det på något sätt ändå som att jag tvingas betala för en misslyckad politik, där man helt tycks ha tappat greppet om brottsligheten.
Och kanske värst av allt – tänk att så många politiker fortfarande blundar för denna skrämmande utveckling…