Samma förhoppning har naturligtvis även vi på Proffs!
Men vem är Anna – och vad har hon för naturlig koppling till just våra branschspecifika frågor?
Inledningsvis, i min jakt på information om henne, fick jag veta att hon är dryga 40 år gammal, dotter till Göteborgs f.d. ”starke man” Göran Johansson samt att hon drivit skolfrågor och liknande på lokal nivå i Göteborg.
Inte ett ord om fordon och transporter så långt… Jo förresten, hon har varit motståndare till en folkomröstning om trängselskatten i Göteborg.
Utan att veta i detalj om hennes bakgrund, men med mina snabba Google-sökningar i bakhuvudet, förstår jag att det är en rookie vi har att göra med i transportsammanhang.
Frågan som vi förstått att många ställer sig är varför Anders Ygeman (S) inte blev infrastrukturminister? Han har visat på ett stort engagemang i våra branschfrågor och därmed ”stått på barrikaderna” med ansiktet vänt mot oss, för socialdemokraternas räkning inför valet.
Säkert har han också vunnit en hel del röster åt partiet för sitt engagemang.
Men nu är han ”historia” – i det sammanhanget. Men i hans roll som inrikesminister, kommer branschen antagligen att ha mer nytta av honom än vad man kanske tror just nu.
Att redan nu peka finger åt Anna och slå igen dörren för henne är inte någon bra strategi. Vi måste alla givetvis ge henne en schyst chans att visa vad hon vill – och kan – göra. Och jag tror nog att hon är väl medveten om att hon har en del läxa att göra för att kunna ta tag i de utmaningar som ligger framför henne.
Kanske är det rentav så att det behövs ”nya ögon” i det politiska etablissemanget för att driva vägtransportbranschens frågor framåt?
Självfallet jobbar vi på att få till en intervju med Anna Johansson. Det ska verkligen bli intressant att lära känna henne. Och som jag skrev inledningsvis, har vi stora förhoppningar om att Anna är person som vi kan etablera ett fint och givande samarbete med.
Avslutningsvis en annan nyhet. Trafikutskottets nya ordförande heter Karin Svensson Smith. Ni vet hon som för några år sedan ville anlägga järnvägsspår på delar av våra fyrfiliga Europavägar.
Sannolikt gör järnvägsfolket vågen åt valet av ordförande. Frågan är vad det kommer att innebära för lastbilstransporterna? Den som lever får se.
Att det politiska landskapet förändras då och då är en del av demokratin. Det ska vi värna. Men en annan del är att få lov att framföra synpunkter och ställa frågor. Och det tänker vi absolut göra!