Varför blir det då så ”mörkt” på hemsidan?
Enkelt uttryckt är vi av uppfattningen att internet är ett snabbt sätt att förmedla nyheter via, med en hög ”påtryckningsfaktor” dessutom.
Vi vill med våra artiklar på nätet väcka debatt och skapa opinion. Och utan att slå oss allt för hårt på bröstet, anser jag att vi – tillsammans med er läsare – har lyckats. Åtminstone har vi kommit en bra bit på vägen mot att få allmänheten att förstå nackdelarna, riskerna inte minst, med ”billiga transporter”.
”Mindre smickrande”
Den som följer vårt nyhetsflöde på nätet (www.lastbilstidning.se), har kunnat läsa ett slags följetong där till exempel speditören DSV figurerar i mindre smickrande sammanhang.
Tidningen Proffs har lyft upp ett flertal fall till ytan, med falska körkort och andra lagbrott, där den röda tråden utgörs av DSV-profilerade trailers som hängt bakom till exempel dragbilar från främst östra Europa.
Slutkört?
I många år har vi på tidningen försökt förmå dagspress, radio och tv att belysa de allvarliga problemen i vägtransportbranschen. Problem som är potentiella dödsfaror för allmänheten.
Vi har bland annat, helt kravlöst, erbjudit våra artiklar för fri publicering till flertalet av de stora tidningarna. Men intresset har varit minst sagt svalt.
På senare tid verkar det dock som att man har vaknat ur sin dvala. Eller så har man äntligen förstått att fulla och outbildade ”chaufförer” faktiskt innebär en fara för alla i samhället.
Just nu, när jag skriver det här, syns DSV figurera ännu en gång i media. Den här gången i dansk press, som avslöjar att Postnord har ställt ett ultimatum till DSV och Kim Johansen. Att antingen måste de bevisa att de betalar ut dansk lön till sina chaufförer – eller så är det slutkört för postjätten.
Varumärkesvård
Det känns på ett sätt bra att åtminstone en av de större kunderna har vaknat. Postnord har möjligtvis uppmärksammat rabaldret kring ICA, som ju också fått sitt varumärke släpat i dyngan på grund av de beklämmande avslöjandena. Har man, som Postnord, nyligen skapat ett nytt varumärke som marknadsförs med idel superlativ, vill man väl knappast förknippas med det allra mörkaste från transportbranschens dunkla bakgator?
Nu håller vi tummarna för att fler transportköpare sätter moral, etik och (inte minst) trafiksäkerheten i det främsta rummet och börjar ställa krav på sina transportörer.
Inte endast på DSV och Kim Johansen, utan på alla som bedriver transportverksamhet! För det vore naivt att tro att ovannämnda företag skulle vara ensamma om att ha dålig/ingen koll på sina inhyrda åkare/chaufförer.
Som sagt – vi är positiva. Vi tror att vi, tillsammans med er, kan åstadkomma en förändring till det bättre – för hela vägtransportbranschen…
Göran Rosengren, chefredaktör