Det hela började egentligen med en artikel i tidningen Proffs nättidning. En makedonsk förare hade blivit stoppad av polisen i Sundsvall. Det visade sig att föraren hade både falskt pass och körkort. Vi på redaktionen hade i det läget förutspått en helt annan utgång i tingsrätten än den vi snart skulle få ta del av. Föraren friades!
Alla, med några få undantag, såg rött. Ilska blandades med uppgivenhet och resulterade i ett upprop på Facebook om att inleda en månadslång protestaktion där förare uppmanades att under en månads tid, två gånger per dygn, stanna sina fordon i femton minuter för att visa omvärlden sitt missnöje.
Intresset för aktionen har varit gigantiskt. Och inte endast lastbilar har synts längs vägkanten när klockan har slagit tolv och 24. Även bussar och personbilar har stått parkerade. Och nu senast har också ett stort antal taxichaufförer valt att ansluta sig till aktionen för att visa sitt stöd för lastbilschaufförerna. För att inte tala om den internationella uppslutningen. Många förare i många länder har också valt att starta likadana aktioner.
Lokaltidningar, radio och tv har uppmärksammat aktionen, vilket också får ses som både positivt och nytt i sammanhanget. Men de ”stora” kvällstidningarna har som vanligt hamnat på efterkälken. Om de ens har någon kälke att hamna efter i.
Smått märkligt att de inte hänger på. Men det är ju så klart upp till var och en redaktionsledning att besluta om vad som ska publiceras…
Men en sak har kvällstidningarna hakat på. Det handlar om beslutet att ge polisen rätt att ”klampa” lastbilar. Många i branschen har känt ett lyckorus över att äntligen se att våra politiker tar deras problem på allvar.
Men hur är det egentligen med den saken? Är klampningen ett sätt att komma tillrätta med till exempel olaga cabotage?
Det beror på hur man ser på saken.
”Den 1 januari 2015 träder nya regler i kraft som innebär att en överträdelse av de EU-gemensamma bestämmelserna om cabotagestransport på väg ska leda till en sanktionsavgift och inte till böter som fallet är i dag”. Så lyder ett färskt pressmeddelande från Anna Johansson, infrastrukturministern, som också nämner att fordonet får ”klampas” om sanktionsavgiften inte betalas.
Läser man däremot i Åklagarmyndighetens RättsPM 2010:8 lär en transportör som ertappats med att exempelvis ha kört fler inrikeskörningar än vad cabotagereglerna tillåter, inte bli föremål för ”klampning”.
Varför inte?
Jo, för om jag tolkar texten i RättsPM rätt så kommer transportören i fråga inte att fällas för ”olaga cabotage” utan istället för ”olaga yrkesmässig trafik”. Och eftersom klampningen bland annat syftar till att driva in sanktionsavgifter, faller det på att ”olaga yrkesmässig trafik” är ett bötesbrott.
Åklagarmyndigheten har därmed effektivt slagit av spetsen på det vassa verktyg som man nyss, med pompa och ståt, deklarerat att polisen har fått.
Sug på den karamellen!
Vi ska nu inte glömma bort att vi trots allt upplever väldigt mycket positivt i branschen. Det är nog snarare det ni ska bära med er över julhelgen, som jag hoppas att ni alla kommer att finna skön och avkopplande.
God jul och gott nytt år!