Vi ska göra det jobbigt att vara oseriös

Det går inte en dag här på redaktionen utan att det kommer nya tips om åkerier och speditörer, som någon har anledning att tro på ett eller annat sätt kör olagligt.
Jag upplever att allt fler i branschen ser tidningen Proffs som en tidning att lita på när det väl gäller och som inte duckar för att ställa obekväma frågor till aktörer som av någon anledning fått strålkastarljuset på sig.

För nytillkomna läsare, ni är glädjande nog väldigt många, kan jag berätta att vårt arbetssätt inte på något sätt är nytt. Allt sedan vår första tidning såg dagens ljus år 1990, har vi haft samma inställning: Vi ska göra det jobbigt att vara oseriös i vägtransportbranschen.

I det här numret har vårt redaktionella arbete resulterat i att åtminstone två åkerier har fått det ganska hett om öronen då deras uppdragsgivare har sagt upp samarbetet med dem. I förra numret satte våra avslöjanden en del käppar i hjulen för verksamheten hos en Göteborgsspeditör.

Är det något att vara stolt över?
Ja, vi tycker faktiskt det. Förhoppningsvis har vi skapat lite bättre förutsättningar för en seriösare vägtransportbransch genom vårt arbete. Oavsett om transporterna har lagts över på ett svenskt eller utländskt åkeri, så handlar det för vår del om att körningarna ska utföras av företag som följer gällande regler. För så ska det vara. Tycker vi!

Att vårt redaktionella arbete har fått gehör ute i branschen är odiskutabelt. Stora europeiska åkerier och speditörer vet mycket väl vem vi är. Ett kvitto på det är att vi titt som tätt får mejl från transportörer som vill träffa oss för att till exempel ge oss information om hur man arbetar för att stävja fusk.
Och vi träffar dem mycket gärna!

Ni är som sagt många som tipsar oss på Proffs. Det som är smått enerverande är att vi tyvärr inte har tidsmässiga resurser att ta oss an alla mejl. Inte heller hinner vi svara på alla telefonsamtal. Men jag lovar att vi läser och lyssnar på alla tips, så fortsätt att höra av er!

I det här numret skriver vi bland annat om det rättsliga efterspelet efter den tragiska olyckan i Mogetorp, som inträffade i januari i år.

Föraren som i nästan 90 km/tim, i halt väglag, körde rakt in i ett pågående räddningsarbete, friades helt av Örebro tingsrätt. Domen överklagades inte, vilket har fått många läsare att reagera starkt. Vi har intervjuat pappan till den 38-årige chaufför som miste livet i olyckan och även pappan är så klart oerhört kritisk till att ingen behöver bära ansvaret för sonens död.

Under det redaktionella arbetets gång märkte vi att det finns all anledning att bjuda in till debatt. Har du synpunkter på de rättsliga turerna, är du välkommen att mejla dina åsikter till oss på adressen red@vagpress.se.

Nu packar jag snart väskan och beger mig till Stockholmsmässan i Älvsjö, där Stockholm Truck Meet går av stapeln den 8-9 maj.

Men innan dess ska vi hinna med ett ”studiebesök” i EU-högkvarteret i Bryssel, där vi kommer att träffa Peter Lundgren (SD) och Jens Nilsson (S). Mer om det mötet i nästa nummer av Proffs – en riktig lastbilstidning…

Om artikeln

Publicerad: 2015-04-24 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: Bryssel Mogetorpsolyckan Transportfusket i Fokus