Som att bygga en lekplats på ålderdomshemmet

Elmia Lastbil 2016 är överstökad. Tack för fyra fantastiska dagar!
Det var som vanligt en riktigt trevlig upplevelse att besöka lastbilsmässan med stort "L". Många kära återseenden, minst lika många nya bekantskaper och ett fyrverkeri av intressanta produkter och nyheter. En dröm för en tidningsgubbe, med andra ord.

I det här numret försöker vi ge en rättvis bild av mässan. Vi har därför ägnat nära nog hela tidningen åt den. Jag hoppas att du gillar det vi skriver om, kanske har vi hittat något som du själv missade – om du nu var där, så klart.

En annan sammankomst som nyligen gick av stapeln är Tylösandsseminariet. Under den årliga trafiksäkerhetskonferensen fick vi den här gången bland annat veta att regeringen kommer att satsa på en ”nystart” av den förr så omhuldade Nollvisionen. Infrastrukturministern säger till exempel att man ska skapa ”ännu bättre förutsättningar för export av svenska produkter och tjänster för trafiksäkerhet”.

Detta är så klart vackra ord. Men man tycks ha glömt bort att vi faktiskt importerar en hel del som går stick i stäv med det uttalandet. Till exempel rattfyllor. Främst från östra Europa. Eller är detta tabu att tala om? Det ligger nära till hands att tro att så är fallet.

Efter en bred ”folkstorm” mot polisorganisationen verkar det plötsligt som att pengarna börjat regna ner över den hårt belastade myndigheten. Miljarder ska läggas till i budgeten för att polisen ska få näsan över vattenlinjen. Och med 25 extra miljoner i trafikpolisens börs är tanken att man ska ta till storsläggan mot det olagliga cabotaget.

Intrycket jag får, efter att ha pratat med en rad poliser på fältet, är att det extra tillskottet kan jämföras med att bygga en lekplats på ålderdomshemmet. Vad hjälper pengar? Det är ju poliser med kunskap på området som behövs – nu, typ. Och dessa har man ju jagat ut i lokalpolisområdena, och/eller behandlat så illa att de helt enkelt har sagt upp sig från myndigheten.

Pengar är naturligtvis bra på sikt. Inte minst viktigt! Extramiljarderna ska pytsat ut under fyra år. Frågan är om det är tillräckligt för att minska slagsidan på skeppet som just nu ser ut att gå mot en säker förlisning, med kapten Eliasson bakom ratten – som inte många verkar ha något större förtroende för. Åtminstone inte om man frågar fotfolket. Kaptenen själv tycks ju inte ha märkt av, eller åtminstone förstått viden av, den massiva kritik som riktas mot honom.

Nyligen anordnade Här stannar Sverige, HSS, en manifestation i samband med riksdagens öppnande. Där lämnade man över (högst rimliga) krav till politikerna, schysta konkurrensvillkor och en trafikpolis värd namnet. Både Sveriges Åkeriföretag och Transportarbetareförbundet gav sitt uttryckliga stöd till HSS.

Vi på redaktionen ställde frågor till samtliga riksdagspartier om vad deras inställning till kraven är. Alla såg positivt på saken. Ja, alla utom möjligen miljöpartiet vars inställning vi fortfarande inte känner till då de inte har svarat oss.

Samtliga partier anser alltså att HSS-kraven är bra och rimliga. Däremot verkar vägen mot lösningen vara en svårknäckt nöt. På den punkten har partierna skilda åsikter…

Om artikeln

Publicerad: 2016-09-30 00:00
Kategori: Ledare
Taggar: