Många är vi som stått där med champagneglaset vid midnatt på nyårsafton och lovat varandra både det ena och det andra. Nytt år, nya möjligheter och nya förhoppningar om ett "bättre år".
Dagen därpå slår vi upp dagstidningen eller (för all del) surfar in på någon nyhetssida på internet för att konstatera att allt är... precis som förr.
Lastbilschaufförer som kör på fyllan, lastbilar i diket, lastbilar som krockat. Singelolyckor, smitningsolyckor, frontalkollisioner eller seriekrockar på motorvägar. Vid ett tillfälle med fem lastbilar inblandade, varav tre från ett och samma åkeri. Spanska Cabrera.
Den sistnämnda olyckan, som inträffade strax söder om Helsingborg, aktualiserade på nytt det olämpliga med att tillåta tvåaxlade dragbilar med tillkopplad trailer då vinterväglag råder. Oviljan från våra myndigheter att förbjuda den här typen av ekipage är dock lika tydlig nu som förr, tycks det.
Lastbilstillverkarna lägger ner stor energi och mycket pengar på att göra fordonen allt säkrare. Inte minst vad gäller kursstabiliteten. Automatiserade system kan idag häva sladdar och ”rätta till” rena förarfel. Men det finns så klart en gräns för vad dessa system klarar av att hantera. Korkade, politiska beslut och direkt olämpliga förare är ett par exempel.
Våra gränser står idag öppna för dessa livsfarliga ekipage och nåde den som vågar sig på att försöka begränsa den fria rörligheten. Kosta vad det vill.
Logistikkonsulten Per Thomson är en av flera som menar att de så kallade EU-ekipagen inte borde få köras då SMHI utfärdat klass 1-varning eller högre. Ganska rimligt och ett sätt att skapa en säkrare vägtrafik, kan tyckas. Nu verkar det ju åtminstone som att frågan är upp till diskussion.
Under tiden experterna fortsätter att varna, sitter vi och väntar på nästa olycka. Och nästa – och nästa.
Lika självklart som att vi har krav på vinterdäck borde det vara att ställa krav på fordonet som vinterdäcken ska monteras på. ”Rätt fordon för transporten” är något man fick lära sig under yrkesförarutbildningen. Men det gäller uppenbart inte alla.
Om vi leker med tanken att vi trots allt skulle få ett förbud mot EU-ekipage vintertid, står vi inför ett annat problem. Vem ska kontrollera att lagen följs? För trafikpoliser har vi ju snart inga. Och frågan är om en ordningspolis har befogenhet att hindra fortsatt färd när de ertappar någon som kör i strid mot lagen?
En ordningspolis får ju mig veterligen inte ens bötfälla den som kör med nerslitna däck på sin tunga lastbil…
Vi på tidningen Proffs ser trots allt fram emot 2017 med tillförsikt. Ett nytt, spännande år ligger framför oss och vårt nyårslöfte till er läsare – och till busarna i branschen – blir att vi även fortsättningsvis kommer att bli en nagel i ögat på alla vars affärsidé är att tjäna pengar på vägtransporter som inte körs enligt spelreglerna.
God fortsättning – nu kör vi!