Men i Sverige kunde omkring 25 000 personer packa ihop sig i Friends Arena för att titta på den svenska uttagningen till Eurovision. Likaså tilläts runt tvåhundra passagerare – ett flertal kraftigt hostande – som kommit till Arlanda i ett specialchartrat ”coronaflyg”, stiga av flygplanet och knalla direkt in i terminalbyggnaden. Det skrev Expressen i en artikel den 10 mars.
Vid tidpunkten hade man konstaterat att cirka 400 personer i Sverige var smittade, varav några som inte hade varit utomlands och ej heller varit i kontakt med någon utlandsresenär.
Dagen därpå beslöt regeringen att skippa karensdagen. Alltid något.
Huvudskyddsombudet hos Polisen i region Bergslagen införde den 9 mars skyddsstopp för alla systematiska ”LAU-kontroller” (nykterhetskontroller) som innefattar utandningsprov utan direkt misstanke om brott. Dagen därpå beslutade Polisförbundets nationella huvudskyddsombud om samma skyddsstopp i samtliga regioner i landet.
I region Bergslagen hade man sedan tidigare planerat en utbildning för militärpoliser som skulle lära sig att utföra just nykterhetskontroller av fordonsförare. På så sätt kunde trafikpolisen komma runt skyddsstoppet då militärpolisen inte omfattades av huvudskyddsombudets stopp.
En reporter på SVT, som rapporterade om militärpolisens utbildning, förklarar för mig att militärens roll i insatsen ”var planerad sedan lång tid” och att ”de blå poliserna skulle mest vara med som instruktörer”.
Aha, men det förändrar ju… ingenting, om man ser det ur smittskyddssynpunkt. Tvärtom. Tilltaget gör ju att man tvivlar på om Polismyndigheten över huvud taget förstår syftet med skyddsstopet.
När Polisförbundets nationella skyddsombud ville stoppa ”massblåsningarna” satte sig myndigheten på tvären och huvudskyddsombudet såg ingen annan utväg än att besluta om skyddsstopp med stöd av Arbetsmiljölagen 6 kap. §7. Men som sagt – kreativa myndighetsutövare hittade ett framkomligt spår i innersvängen.
Nu ska man kanske vara försiktig med att ropa ”vargen kommer” så snart ett nytt virus ser dagens ljus. Men att vara försiktig hade troligtvis inte skadat vare sig någon människa eller förtroendet för politiker och myndighetsfolk.
Under den första veckan i mars hade Volvo Lastvagnar bjudit in till sin ”största lansering någonsin” (läs mer om den i detta nummer). Däremot hade man det goda omdömet att ställa in eventet med endast tre dagars varsel.
En eloge till Volvoledningen som verkligen visade att man sätter hälsa, väl å ve framför kronor och ören. Det har troligtvis kostat Volvo en rejäl slant att kasta ut ankaret i ett ”projekt” där cirka 200 journalister från hela världen skulle delta.
Nu håller vi tummarna för att virusets framfart stoppas. Samtidigt skänker jag en tacksamhetens tanke att det inte är Polismyndigheten som har ansvaret för det arbetet. Det är ju illa nog som det är…
Fotnot
Ledaren är skriven i början av mars. Sedan dess har som bekant en hel del hänt.