Strax innan jag gick på semester röstades det så kallade vägpaketet igenom i EU för att nu gå en sista rond i Strasbourg. Många politiker, i synnerhet socialdemokratiska och sverigedemokratiska sådana, har kämpat stenhårt för att få igenom nya regler för ett bättre ”klimat” i vägtransportbranschen. Liksom vi på Proffs. Vi har i åratal, med den drucknes envishet, publicerat artiklar som belyser de missförhållanden som råder i vägtransportbranschen.
Många av våra läsare har visat sin uppskattning för vårt arbete. Likaså har många gett våra kämpar i EU den ena ryggdunken efter den andra. Jag har noterat att inbitna socialdemokrater har berömt sverigedemokraten Peter Lundgren – och tvärtom – många SD-sympatisörer har varit tacksamma över det arbete som socialdemokraten Johan Danielsson har lagt ner. Och hans företrädare Jens Nilsson som tråkigt nog gick bort alldeles för tidigt och som därmed inte fick glädjas över framgångarna som vi nog vågar hoppas på utan att vid tillfället för denna ledares tillkomst vet resultatet av voteringen i Strasbourg. Men det borde vi rimligtvis känna till när den här tidningen kommit ut. Jag hoppas ju verkligen att det har gått vägen.
I Danmark kommer en ny godslag att börja gälla från och med den 1 januari 2021. Den innebär att transportörer som använder sig av underbetalda chaufförer riskerar både böter och att få sin lastbil konfiskerad.
Den danska polisen (och åklagarväsendet) har verkligen hårda nypor och det förvånar mig lika mycket varje gång jag kan konstatera att någon transportfuskare åkt fast i Danmark. Det handlar inte sällan om bötesbelopp med många nollor bakom den första siffran. Här i Sverige tar man sig istället för pannan när man hör om löjligt låga straff – och om straffrabatter. Som till exempel bristfällig lastsäkring. Till exempel får en utländsk chaufför betala 1 500 kronor om han inte har dragit ett enda band runt lasten på låt säga 25 ton. Lika mycket som ”Svensson” får betala om han kör en icke lastsäkrad torktumlare till återvinningsanläggningen. Men som svensk riskerar föraren dessutom att få körkortet omhändertaget i några månader – något som den utländske föraren slipper.
Överlaster och andra olagligheter kostar också en rejäl slant i Danmark. I Sverige har man däremot i många fall ingen möjlighet att till exempel lagföra en transportör som kör med tio tons överlast på ett ”64-tonsekipage” på en BK4-väg.
Visst är det märkligt? Och det bottnar i en lucka i lagen. Mer om det kan du läsa på vår nyhetssajt, www.lastbilstidning.se.
Den som lever får se hur det hela utvecklar sig. Vi har åtminstone lyft frågan hos både Trafikverket, som ju ser stora risker med överlastade fordon, och hos Polismyndigheten. Likaså har vi flaggat för missen i trafikutskottet.
Det saknas då sannerligen inga uppslag att arbeta med på redaktionen. Så jag puffar till kudden i min hängmatta och fortsätter att ladda batterierna. Under tiden hoppas jag att du skaffar dig en prenumeration på Proffs och på så sätt stöttar oss i vårt arbete!
Enklast är att swisha 315 kronor tillsammans med dina adressuppgifter till 123 597 84 24.
Tack på förhand och ha en riktigt fin sommar!