Uttrycket ”har blivit” låter inte riktigt som någon nyhet. Vi som på något sätt arbetar med och inom transportbranschen vet att så har det varit ganska länge vid det här laget.
Men är problemet med tillgreppen väldigt ”svenskt”? Ja, det är det. If anger dessutom varför i sin rapport:
”Stöldligorna har valt Sverige för att risken att åka fast är låg och konsekvenserna milda”, skriver If.
Något som har blivit oerhört populärt att stjäla på senare tid är katalysatorer. Men man stjäl dem inte för att kunna sälja dem vidare som reservdel. Anledningen är att man vill åt de dyrbara ädelmetallerna inuti katalysatorn som platina, palladium och rodium.
Förra året ökade antalet katalysatorstölder från svenska bilar med 4 300 procent! Och kurvan pekar fortsatt rakt upp under 2021, enligt If.
År 2018 registrerades endast 17 katalysatorstölder. Förra året försvann 3 197 stycken. Under årets första tre månader registrerades 1870 stölder och om den trenden håller i sig kommer närmare 7 500 fordonsägare att överraskas av väldigt högt motorljud när de startar sina bilar i år.
I vanlig ordning tycks de flesta riksdagspartierna vara väldigt överens om att det finns ett problem. Men (i vanlig ordning) händer inte särskilt mycket. Förvisso har tullen fått utökade befogenheter och kan numera kontrollera utgående trafik, men mer personalresurser för att kontrollera den utgående trafiken har man däremot inte fått, vilket betyder att risken att åka fast när stöldgodstransporterna rullar ut ur landet fortfarande är väldigt liten.
Bara genom att öka upptäcktsrisken kan man komma åt problemet. Lagar och paragrafer kan man som bekant ändra hur mycket som helst, men om ingen kontrollerar efterlevnaden så blir det hela ett slag i luften.
Känns det bekant..?
Att tullen ska stärkas personalmässigt är en självklarhet. Samhällsekonomiskt är det högst troligt att det vore en mycket god investering. Stölder och skadegörelse är en tung utgift för försäkringsbolagen – och därmed för medborgarna.
Även polisens trafikövervakning spelar så klart stor roll för att komma åt de kriminella ligorna. Inte heller det är någon nyhet. Men kanske vore det en god idé (och hög tid) att göra verkstad av alla fagra löften om ”ordning och reda på vägarna”?
Nu har vi endast nämnt katalysatorer. Gräsklippare, verktyg, smycken, elektronik och – inte minst – båtmotorer – är andra exempel på sådant som lämnar landet under många trailerkapell.
Ska vi bara rycka på axlarna och säga ”so what” och fortsatt låta försäkringsbolagen producera nyss nämnda mörka rapporter?
På tal om försäkringar. I vår podd (En Riktig Chaufförspodd) kommer vi under sommaren att prata om försäkringar och vad man som åkeriägare bör tänka på när man tecknar sådana. Mer om detta kommer vi att skriva på chaufforspodden.se.
Jag vill avsluta med att önska dig som läser och följer Proffs en riktigt härlig sommar.
Till er som inte har semester, vill jag rikta ett stort tack för att ni så troget håller Sverige rullande!