I sociala medier tvistas det om ifall de skenande bränslepriserna är en ”Putin-effekt” eller om det rentav är vår svenska regering som har sett till så att det svider onödigt mycket i medborgarnas plånböcker.
En sak är i alla fall säker, skatterna gör inte saken bättre. Cirka hälften av till exempel dieselpriset är skatter av olika slag. Det horribla är alltså att den svenska staten tjänar en rejäl slant på kriget i Ukraina. När råoljepriset stiger, ökar skatteintäkterna. Ganska enkel matematik.
När jag skriver dessa rader har regeringen alldeles nyss presenterat sina idéer om hur man tänker sig att man ska dämpa effekterna av de skenande energipriserna. Och visst, man sänker skatten med totalt 1 krona och 80 öre på dieseln, men reduktionsplikten tycks vara en helig ko. Den tänker man inte röra. Möjligtvis kan den ”frysas” på dagens (väldigt höga) nivå även nästa år.
Frågan är nu om det svenska folket kommer att göra vågen åt regeringens åtgärdspaket?
Tveksamt, skulle jag tro.
Dieselpriset for nyligen upp med flera kronor på endast några dagar – likaså sjönk priset över en natt med nästan samma slant som regeringens skattesänkning kommer att innebära. Med andra ord kan de ”1:80” vara pengar i sjön. Alltså att det handlar om så marginella lättnader att de inte ens kommer att märkas hos vare sig företag eller konsumenter.
Regeringen menar att man nu har lagt skatten på den lägsta nivån som EU tillåter. Men hur är det då möjligt att dieseln är elva kronor billigare i till exempel Bulgarien?
Kritiken från Sveriges Åkeriföretag, SÅ, lät inte vänta på sig. I ett pressmeddelande strax efter att regeringens åtgärdspaket hade presenterats, skickade SÅ ut ett pressmeddelande där vd:n Rickard Gegö uttrycker sin besvikelse.
”Skattesänkningen på diesel till EU:s miniminivå var en självklar och positiv åtgärd men vi hade förväntat oss fler åtgärder som hjälper oss nu direkt”, säger Gegö i pressmeddelandet. Han menar också att regeringen tyvärr inte har förstått den allvarliga situation som landets åkeriföretag befinner sig i just nu. Många åkeriföretag börjar få likviditetsproblem vilket innebär att bilarna blir stannande om de inte kan betala nästa bränslefaktura.
I sociala medier har Sveriges Åkeriföretag genom åren fått ta emot en hel del kritik för hur ”mjukt” de bedriver lobbyverksamhet bland landets politiker. Och inte utan att man nog bör vara en smula självkritisk i det här fallet.
Självklart kunde ingen gissa att ett krig skulle bryta ut som skulle vända upp och ner på det mesta i vårt närområde – men nu har både SÅ och deras kritiker fått ett kvitto på att regeringen ”inte har förstått den allvarliga situationen” – trots alla möten – eller att regeringen kanske rentav skiter i hur det drabbar näringen.
Ett råd i allra bästa välmening är att Sveriges Åkeriföretag bör överväga att skärpa retoriken mot det politiska etablissemanget och slå näven i bordet så att det hörs – för det här duger inte, det är vi troligtvis helt överens om efter att nu ha sett brödsmulorna trilla ner på golvet framför oss…