Det händer märkliga saker i vår värld. Uppenbarligen finns det människor som anser sig kunna ta friheten att förstöra för såväl sina medmänniskor som för företag. Vi på redaktionen fick i april ett tydligt kvitto på att så är fallet.
På fredagskvällen den 22 april stängdes vår hemsida ner. Sveriges mest lästa lastbilstidning på nätet släcktes. Anledningen var att hackare lyckades plantera virus i vårt webbhotells samtliga drygt 200 servrar.
Det var alltså inte endast Proffs hemsida som drabbades. Det handlar om ett stort antal sidor – men även om mejlfunktionerna som är kopplade till dessa domäner (sidor).
Efter cirka en och en halv vecka började sidorna återigen publiceras, detta efter att en stor stab tekniker arbetat dygnet runt för att åtgärda problemet och med att dammsuga servrarna på rester av viruset.
Mejlservrarna låg nere lite längre. Under cirka två veckor fick vi på redaktionen och vår administration hålla kontakten med omvärlden så gott det gick via privata mejladresser. Allt på grund av att någon eller några felvaggade individer inte har lyckats med att skaffa sig ett riktigt jobb.
Vi på tidningen beklagar självklart det inträffade. Det är oerhört påfrestande att inte kunna ge er läsare den service som vi verkligen brinner för. Trösten i allt elände är att vi under de dagar då servern låg nere fick ta emot väldigt många positiva tillrop från er alla som gillar det vi gör och det som vi skriver om.
Tusen hjärtliga tack, det värmde verkligen mitt i all bedrövelse!
Så snart viruset var åtgärdat tog vi åter upp vårt redaktionella arbete. Strax innan angreppet kunde vi till exempel skriva om infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) besök på kontrollplatsen i halländska Heberg. Ministern sa bland annat till oss att det är sällan som åkerier smiter från att betala förskottet på sanktionsavgiften efter att ha stått klampad i 36 timmar och därefter låsts upp. Han kände till fem fall där förskottet inte hade betalats.
Själv känner jag till fler fall. Men så har ju jag och mina kollegor också ett stort intresse för polisens arbete och för den smutsiga konkurrens som vägtransportbranschen i vissa delar är utsatt för. Jag tror att det hjälper om man nu har för avsikt att hålla koll på hur verkligheten faktiskt ser ut.
Så snart vi återigen fick möjlighet att publicera nyheter på vår sajt, kunde vi berätta om (i skrivande stund) två åkerier som drog iväg utan att betala. I det ena fallet var det en Postnord-transport som valde det för Eneroth unika sättet att undkomma sanktionen.
Att Postnord gång på gång ertappas med fingrarna i syltburken borde förvåna vilken minister som helst – men tydligen är det inte så. Att seriösa åkerier drabbas hårt av den totala likgiltighet inför lagen som Postnord visar, är uppenbart.
Lägre kostnader för diesel och personal, i kombination med att inte följa cabotagereglerna, är utan tvivel ett aber för alla de åkerier som vill och som försöker att göra rätt.
I en interpellationsdebatt mellan Thomas Morell (SD) och näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) frågar Morell vilka åtgärder Thorwaldsson avser att vidta för att säkerställa att ett statligt bolag efterlever den gällande lagstiftningen och att överträdelser som i fallet som tidningen Proffs rapporterat om inte återupprepas.
Thorwaldsson svarar att ”jag utgår från att bolag med statligt ägande följer lagar och regler. Därutöver ska bolag med statligt ägande enligt statens ägarpolicy agera föredömligt inom området hållbart företagande och i övrigt agera på ett sådant sätt att de åtnjuter offentligt förtroende. Jag förutsätter att även detta följs.”.
Han tillägger sedan att ”jag ser allvarligt på rapporterna om bristande regelefterlevnad”. Hur ska det tolkas?
Att Karl-Petter Thorwaldsson ”förutsätter” är så klart naturligt för en minister. Men när verkligheten påvisar något helt annat, gång på gång, så krävs handling. Och det har vi inte sett prov på vad gäller Postnord. För faktum är ju att det inte är första gången de ertappas med fingrarna i syltburken – och en inte allt för vild gissning är att det inte heller är sista gången…