MÅNADENS LEDARE

Efter valrysaren – vad kan vi förvänta oss nu?

Valet den 11 september blev en riktig nagelbitare och avgjordes med hjälp av ”målfoto”. Endast 47 000 röster skiljde de båda regeringsalternativen åt när valvakorna avslutades fram på småtimmarna efter att vallokalerna hade stängt.
I skrivande stund är det inte alldeles klart hur en framtida regering kommer att se ut, även om det så klart finns indikationer som pekar åt ett visst håll.

Under valrörelsen har vi medborgare marinerats i vallöften. Som vanligt. Inför valet bjöd Proffs in samtliga partier att med egna ord beskriva hur de vill arbeta med våra branschrelaterade frågor under kommande mandatperiod, förutsatt att de vann valet.

Alla partier räckte upp handen och ville vara med – och alla levererade dessutom sina visioner i textform, vilka publicerades på vår nyhetssajt i samband med Elmia Lastbil.

Även om vi sannolikt kommer att få vänta ett tag innan vi kan se konturerna av hur landet kommer att styras under den kommande mandatperioden, kan vi direkt konstatera att det ”blå blocket”, Sverigedemokraterna (SD), Moderaterna (M), Kristdemokraterna (KD) och Liberalerna (L), har en hel del att sätta tänderna i för att uppfylla sina vallöften.

När vi tittar tillbaka på vad partierna skrev i sina respektive artiklar på vår sajt i augusti, ser vi att man i många nyckelfrågor är helt överens, vilket ju känns lovande.

Samtliga partier i det blå blocket vill att det ska tas krafttag mot transportörer som bedriver illegal verksamhet i Sverige. De två starkaste partierna i blocket, SD och M, kan tänka sig specialenheter inom kontrollverksamheten för att nå det målet.

KD och L vill förstärka myndigheternas resurser för att komma tillrätta med den olagliga transportverksamheten. Man har alltså samma tydliga mål i frågan.
Likaså menar samtliga partier att man vill prioritera en upprustning av det svenska vägnätet.

Reduktionsplikten är en annan het potatis som SD, M och KD är helt överens om måste sänkas till ”EU-nivå”. L har till Proffs inte uttalat att just en sänkning av reduktionsplikten är den väg som partiet vill gå utan att man istället vill se en skattebefrielse av alla biodrivmedel.

En annan förändring som torde komma till stånd ganska snabbt är ”klampning på riktigt”, alltså att ett ekipage ska kunna låsas fast tills böter och förskott på sanktionsavgifter är betalda – oavsett hur lång tid det tar. Här är SD, M och KD helt överens.

L har inte uttryckligen sagt till Proffs att man vill ta bort tidsbegränsningen, däremot har man en tydlig ambition att stävja fusket i branschen, vilket rimligtvis borde innebära att man inom partiet är öppen för att diskutera saken med de övriga samarbetspartierna.

Att sitta i opposition är betydligt enklare än att sitta i regeringsställning. Branschens förväntningar på högerblocket är höga och nu är det upp till bevis, inte minst för sverigedemokraten Thomas Morell som oftast har haft ledartröjan på sig i ovannämnda frågor.

På tal om politik. På Elmia Lastbil fick de politiska debatterna av förklarliga skäl stort utrymme. Ett lysande forum för att lyfta sakfrågorna framför ögonen på alla som berörs av de politiska besluten.

Ett tips till arrangören inför nästa val är att göra debatterna lite mer som ”dueller”. Det blev inga uttömmande eller ”vassa” dialoger i år eftersom alla politiker så klart skulle få möjlighet att svara på moderatorns frågor.

Inget ont om arrangörens ambitioner, hela debatt- och seminarieprogrammet var föredömligt sammansatt.

Om artikeln

Publicerad: 2022-09-30 12:00
Kategori: Ledare
Taggar: Valet 2022 Vallöften