MÅNADENS LEDARE

Två ministerposter blev en – varför då?

Valresultatet pekade svagt åt höger i årets riksdagsval. Statsministeromröstningen befäste resultatet och Sverige har fått en ”blå” regering under den nya mandatperioden.
Men vad innebär det för vägtransportbranschen?

Regeringsförklaringen i mitten av oktober gav vid handen att vår nye infrastrukturminister heter Andreas Carlson. Jag har personligen träffat honom vid några tillfällen och jag känner att han har ett grundmurat intresse för våra branschfrågor.

Andreas har bland annat berättat att han har åkt mycket lastbil med sin pappa, som är lastbilschaufför. Det finns även åkeriägare i släkten. Och han kan dessutom polisorganisationen på sina fem fingrar eftersom han sitter med i Polismyndighetens insynsråd.

Det var för övrigt en motion från Andreas som gjorde att tidsbegränsningen för klampning utökades från 24 till 36 timmar. Däremot blev det inte riktigt som han ville. Hans grundförslag var att klampen skulle sitta kvar så länge som behövdes, tills man betalat och åtgärdat problemet har han berättat för mig.

Så långt verkar allt frid och fröjd. Men en fråga som dyker upp är varför man har slagit ihop två ministerposter till en – i det här fallet infrastrukturministern och bostadsministern vilka båda nu gestaltas av Andreas Carlson.

I den tidigare regeringen var det Tomas Eneroth som var infrastrukturminister och Johan Danielsson som var bostadsminister. Är dessa båda ministerposter att anse som halvtidstjänster? Eller är den nytillträdda regeringens uppfattning att dessa båda ansvarsområden är mindre viktiga?

Frågorna är faktiskt ganska relevanta, anser åtminstone jag. Vi kommer självfallet att reda ut begreppen framöver.

Under det ”röda lagets” regeringstid har högersidan varit väldigt tydliga med att det krävs hårdare tag mot transportfuskarna.

Hur det ”blå laget” ser på transportbranschen har vi idag en ganska tydlig bild över efter den nyligen avslutade valkampanjen. Men hur kommer man att prioritera arbetet mot en sundare bransch? Är det ens möjligt att komma tillrätta med fusket – och hur lång tid tror man att det kommer att ta?

Proffs har avtalat med Sverigedemokrat­erna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna i trafikutskottet om att spela in ett poddavsnitt.

I podden kommer vi att försöka reda ut hur de kommer att agera framöver. Vad är det mest akuta att komma till rätta med och hur ser man på möjligheterna att ”nå i mål” med sina vallöften?

Det ska för ordningens skull tilläggas att det inte blir Andreas Carlson som representerar Kristdemokraterna i podden, det vet vi redan nu.

Du som läser Proffs har nu möjlighet att ställa dina egna frågor till partiernas representanter i den nya regeringen. Skicka dessa spörsmål till mig via sms eller e-post.
Sms skickar du till 0708-15 33 45 och mejl till goran@vagpress.se.

Frågorna ska vara sakligt framställda och vi tar inte upp ämnen i syfte att håna eller förnedra den nya regeringen. Det har vi aldrig gjort tidigare, och det är inget som vi heller tänker pyssla med i framtiden.

Frågorna kan handla om både hårda och mjuka värden. Konkurrensläget, möjligheten att bedriva seriösa åkeriföretag i framtiden, bränslepriser, utbildningskrav och – möjligheter samt allt annat som rör er vardag.

I skrivande stund har vi inget datum spikat för inspelningen, men det kommer förhoppningsvis att ske senast i november.

Så vässa din penna så hörs vi i ”En Riktig Chaufförspodd”.

Göran Rosengren
Chefredaktör

Om artikeln

Publicerad: 2022-10-28 12:00
Kategori: Ledare
Taggar: Infrastrukturminister Politik Valet 2022