Jag hävdar fortsatt att elbörsen (Nordpool) inte längre fungerar och att den ”prissättningsmodellen” är på god väg att välta omkull hela vårt samhälle. Detta tillsammans med att politiker och tjänstemän historiskt sett inte har skött sina jobb, gör att vi har hamnat i ett läge som närmast kan beskrivas som ”den perfekta stormen”.
Notera att jag med ”historiskt sett” menar alla regeringar oavsett färg.
Vi håller tummarna för att våra politiker, oavsett block, från och med nu verkligen har förstått hur illa läget faktiskt är och att man snabbt kommer att sätta in åtgärder för att åtminstone mildra effekterna av det kaos som uppstått i kölvattnet av sina egna ogenomtänkta beslut. Och då inte genom att kasta ut några tusenlappar i bidrag till folket, det krävs omtag som gör att det orimligt stora pengaflödet till elbolagen upphör. För det är ju de facto elbolagen tillsammans med staten (genom momsen) som är de stora vinnarna. Liksom bankerna.
Resten av samhället är förlorare.
Om vi fokuserar på vägtransportbranschen och samtidigt blickar framåt så finns det ljusglimtar att skönja på horisonten. När jag tittar i min kristallkula så ser jag till exempel en ändrad lagstiftning vad gäller klampning. Samtliga partier i den nya regeringen, plus Sverigedemokraterna, har lovat ”klampning riktigt på riktigt”. Och på den punkten är de fyra i ”det blå laget” väldigt överens. Lyssna gärna på vår podd (chaufforspodden.se).
Det är glädjande att transportföretag som misstänks för att inte ha följt regelboken äntligen ska få parkera sin lastbil till dess sanktionsavgiften, eller förskottet på avgiften, har betalats.
Om jag dessutom, så här i juletid, får skicka en önskelista till våra politiker så hade den första önskningen varit att även transportköparen (speditören) direkt skulle få betala en sanktionsavgift varje gång en misstänkt olaglig transport ertappas.
Punkt två på min önskelista är att alla som bedriver internationella transporter ska vara utbildade och certifierade. Min personliga uppfattning är att många olagliga transporter enkelt hade kunnat undvikas om såväl speditören som åkeriet (och chauffören) fullt ut hade haft tillräckliga kunskaper om den verksamhet de bedriver.
Begär jag för mycket? Knappast. Idag ställs i princip endast krav på chauffören att denne ska ha körkort, YKB och eventuellt ADR-intyg. Men speditören däremot, behöver inte ha en aning om vilka regler som gäller för den trafik som vederbörande tar betalt för att förmedla.
Och som det är idag, är det åkeriet som får ta lusingen i det fall (till exempel) ”dokumentbrister” skulle leda till dyra sanktionsavgifter.
Avslutningsvis vill jag tacka alla som har bidragit till att Proffs fortsatt är Sveriges mest lästa lastbilstidning på nätet. Tack också till er som involverar er i vår journalistik, både ni som tipsar oss om olika ämnen/händelser, och ni som ger oss konstruktiv kritik. På så sätt kan vi göra en tidning som ni förhoppningsvis känner glädje och intresse av att läsa.
Jag önskar härmed er alla – läsare och annonsörer – en riktigt härlig jul- och nyårshelg!