Detta är inte på något sätt någon nyhet. Polisen, i synnerhet i Västra Götaland, har i många år skapat en tydlig bild av den situation som råder. Men trots att polisen länge har varnat för den ljusskygga verksamheten – och samtidigt hållit otaliga föredrag om problematiken genom åren – så fortsätter den som om ingenting har hänt.
Men det är inte endast chaufförer och åkerier som utsätts. Även många privatpersoner får uppleva transportbranschens mörka sidor. Sannolikt har väldigt många människor blivit hårt drabbade av det skrupelfria bottenskrapets affärsidé.
Ett exempel är att de kriminella skickar sms till personer där mottagaren uppmanas att betala in en avgift för till exempel tullklarering eller ”depåavgift”. En sådan uppmaning fick förresten en nära släkting till mig för några veckor sedan. Hon hade beställt ett smycke via nätet och fraktbolaget som skulle leverera försändelsen var UPS.
Företaget som hon handlade av skickade ut såväl order- som leveransbekräftelse, med tillhörande spårningsinformation. Efter ett par dagar kommer ett sms där hon uppmanas att betala 50 kronor i depåavgift, i annat fall skulle paketet returneras till avsändaren.
Hon kontaktar då mig och undrar hur en redan betald vara, inklusive frakt, plötsligt kan komma att kosta mer. Hon hade dessutom redan fått fakturan från Klarna.
Jag skickar ett mejl till budfirman som jag vet kör i det aktuella området på uppdrag av UPS och ifrågasätter riktigheten i sms:et. Det luktade bluff lång väg.
Budfirman svarade bara några minuter efter att jag skickat min fråga och bekräftade att det mycket riktigt handlade om ett bedrägeriförsök.
Men hur många människor som handlar på nätet är lika uppmärksamma som min släkting? Och hur många vet hur man snabbt kommer i direktkontakt med åkerier och transportörer hos de olika speditionsföretagen?
Att folk har blivit mer medvetna och ”kritiska” till bluffmejl och falska sms råder det inget tvivel om. Men en inte allt för vild gissning är att väldigt, väldigt många följer länkarna i utskicken och sedan intet ont anande anger sina bank- och/eller kortuppgifter. Med ekonomiskt lidande som följd.
En annan sak som slår mig är ”tajmingen” i just det utskick som min släkting tog emot. Hon beställer nämligen inte varor på nätet särskilt ofta – men just när hon gjorde det, kom det konstiga sms:et. Från just den speditör som hade hand om transporten. En slump?
Jag fick genast känslan av att bluffarna har någon form av avlyssning på antingen handelssajterna – eller på speditörernas spårningssystem. Jag hoppas innerligt att jag har fel!
För att avrunda:
Den här sommaren sjunger troligtvis på sista versen när du läser det här. När tidningen dimper ner i din brevlåda närmar sig även min semester sitt slut. Min förhoppning är att du har haft en riktigt härlig tillvaro och att du har haft möjlighet att ladda upp för den kommande hösten.
Här på min arbetsplats har vi tagit beslut om att införa en så kallad betalvägg. Allt för att ge oss möjlighet att fortsätta lägga resurser på att nosa upp skurkar som i ovannämnda fall – och därefter marknadsföra dem. Detta i syfte att sätta käppar i hjulen för deras tvivelaktiga affärsmetoder och samtidigt skapa möjligheter för dig och alla andra seriösa aktörer att kunna överleva i en bransch som är hårt konkurrensutsatt av mindre nogräknade individer.
Hjälp dig själv – och hjälp oss att hjälpa dig – genom att prenumerera på Proffs.
Visa att du bryr dig och att du uppskattar den enda tidningen som faktiskt trampar så nära gränsen som möjligt för att avslöja vem det är som hotar den näring som samhället är så oerhört beroende av.
Tillsammans blir vi starka – men samtidigt krävs då att såväl transporter som nyheter måste få lov att kosta någon krona.