Samtidigt som fordonsskatter och vägavgifter höjs, tycks vinterväghållningen bli sämre – samma takt.
Hur mycket ska bilisterna och (i synnerhet) yrkeschaufförerna behöva stå ut med? Den usla halkbekämpningen är ett arbetsmiljö. När ska regering och riksdag förstå det?
Förr i tiden fanns det i många kyrkor en bänkrad långt fram i kyrksalen som var reserverad för lomhörda. Där tycks de flesta med mandat att kunna ändra på eländet sitta. Samtidigt som de sannolikt ber en stilla bön om att sommaren snart ska komma.
Att blockerade och därmed avstängda vägar kostar enorma summor varje timme är ingen nyhet. Vi har skrivit många artiklar för att belysa detta faktum. Men nej, ingen reagerar.
Det vore högst intressant att veta vad kaoset på E22 i början av januari kostade samhället!?
Bärgningsföretaget Donalds drog loss hundratals fordon på Europavägen. Hur – och vem – fakturerar man för ett sådant arbete? Den enskilde fordonsägaren?
Troligtvis inte. Fakturan lär sannolikt hamna på statens bord. Du och jag betalar. Igen. Så hur mycket pengar sparade samhället på att reagera saktfärdigt på snöovädret?
Kanske inte så konstigt att fordonsskatterna höjs, trots allt…
Även om poliser ute på fältet gör ett tufft jobb med att dirigera trafiken när det har uppstått ”kaos”, ska själva myndigheten ändå ha sig en känga. Att man inte utbildar sina anställda i en så enkel sak som rätten att kunna beställa ut bärgare så snart det korkar igen i trafiken är en skandal i sig.
När köerna har uppstått så är det så dags att börja ploga. Efter E22-kaoset sa Trafikverkets presschef Bengt Olsson, i en artikel i Svenska Dagbladet, att ”det går inte att komma fram med en plogbil och rensa körfälten som vi behöver göra”.
Nej, Bengt, det förstår nog alla och envar om man som i många fall skickar ut plogbilarna efter att snömängderna har blivit så stora att trafiken stannar – då funkar det inte så bra.
Bengt Olsson ska så klart inte bära hundhuvudet för det som man på goda grunder kan definiera som Trafikverkets oförmåga och oförståelse för vad snö och halka kan ställa till med. Tvärtom borde han ha höjd lön eftersom han på ett sätt har gett galenskaperna ett ansikte.
En däckexpert på VTI säger i en intervju i SVT att han ”vill förbjuda lastbilar i vissa väder”. Förbudet ska enligt honom gälla ”om man vet att det finns risk att plogbilen inte hunnit ut.”. Därefter menar han att ”Då ska det vara straffbart om man ändå väljer att ge sig ut med, olämpliga fordon.”.
Experten må vara duktig på däck och min uppriktiga inställning är att han ska fortsätta med att endast ”prata däck”.
”Om man vet att det finns risk att plogbilen inte hunnit ut” (vilket onödigt ofta verkar vara en överhängande ”risk”) är det ju Trafikverket som ska straffas.
Men troligtvis är det enklast att sätta bötesblocket under chaufförens näsa. För tjänstemannaansvar är så klart inte att tänka på…
Göran Rosengren
Chefredaktör