MÅNADENS LEDARE
Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv

LEDARE: ”Branschen fick en tidig julklapp i år!”

Först och främst: Nu ska jag inte slå benen av sophämtningsföretagens ambitioner att gå över till miljövänligare fordon. Men jag har läst ”metervis” med texter som menar att eldrivna lastbilar och tillika komprimeringsaggregat ska göra att sopbilarna, i tysthet, kan tömma sopor i tätbebyggda områden – dygnet runt.
Men är det verkligen lastbilarna och deras påbyggnader som är det stora bekymret? Jag menar alltså rent ”ljudmässigt”.

Jag bor själv mitt ute på landet – och hos mig är det en konventionell, gasdriven lastbil som kommer för att hämta mitt hushållsavfall. Och om jag någon gång skulle få för mig att ta en sovmorgon en måndag när sopbilen ska komma, är det sällan jag lyckas med det. Och det beror inte på att sopbilen är gasdriven.

Givetvis är sopbilar som går på el tystare än den som står utanför mitt hus och brummar. Åtminstone när de närmar sig mitt hus. Men mitt uppvaknande blir desto mer dramatiskt när sopbilen gör det som den har till uppgift att göra. Att tömma mitt kärl där jag och min familj noggrant har placerat flaskor och metallburkar i de för de olika materialen avsedda facken.
Det uppstår, utan överdrift, ett jäkla oväsen när tunnan töms.

De ”akustiska” argumenten för eldrivna sopbilar blir en aning löjliga. Åtminstone är det så jag tänker efter mitt brutala uppvaknande.
Nåväl, nog om det. Det var mest en filosofisk reflektion så här i höstmörkret.

Nu går vi snart in i ”julmånaden” och pakettransportörerna har börjat varva upp. Inte minst i samband med Black Friday och alla andra försäljningsmässiga ”högtider”. Men den allra bästa julklappen har redan levererats – ”klampning på riktigt”.

Vi är många som under lång tid har kämpat för en så självklar sak som att utländska åkerier ska betala böter och sanktionsavgifter innan en transport ska tillåtas fortsätta.
I somras nåddes vi av nyheten att regeringen hade beslutat om en proposition med förslag till nya regler för klampning. Och för ett par veckor sedan stod det klart att den bortre tidsgränsen för den åtgärden tas bort.

Den 1 januari 2025 blir det med andra ord lite besvärligare för de oseriösa transportörerna att till exempel köra otillåtet cabotage.
Bra jobbat, regeringen! Det satt långt inne, men bättre sent än aldrig.

En annan välkommen nyhet som har levererats på senare tid är att företaget Drivers First tänker bygga ett nationellt nätverk med säkra parkeringsplatser för den tunga yrkestrafiken. Om de lyckas med sina storslagna planer så har företaget tagit ett viktigt kliv för att underlätta för alla chaufförer som kämpar för att hålla Sverige igång – inom ramen för kör- och vilotiderna.

Drivers First har redan öppnat den första anläggningen som ligger utanför Eskilstuna. Att parkera där kostar 150 kronor per dygn. Det får anses vara prisvärt med tanke på att företaget där erbjuder bland annat rondering av vakter, toaletter samt en 24/7-öppen butik.
Nästa steg är att bygga en liknande anläggning i Norrköping.

Vi håller verkligen tummarna för att affärsidén håller!

På sidan 11 i den här tidningen (print och digital) kan du läsa mer om Drivers First och deras ambitioner.

Jag nämnde ju tidigare i den här texten att vi börjar närma oss jul. Jag vill därför skicka med er ett riktigt bra julklappstips: Ge bort en prenumeration till dina vänner, kollegor och/eller anställda. Kostnaden är 379 kronor för ett helt år. Tolv nummer samt full access till våra ”låsta” artiklar på webben ingår. En billig present som varar ända till nästa jul!

Nu önskar jag dig en stunds trevlig läsning – vi ses igen den 20 december.

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-22 08:59
Kategori: Ledare
Taggar: Drivers First Elektrifiering Klampning Parkeringsproblematiken Sopbilar