Arbetsförmedlingen anordnade i mitten av mars en "branschvecka", med inriktning mot transport. Och det är ju bra. För den som vill arbeta som chaufför, alltså.
Frågan är bara vem den tänkta arbetsgivaren är. Läser man vidare i Arbetsförmedlingens pressmeddelande, nämns några bussbolag men också två godstransportföretag samt Försvarsmakten.
Ledare
Jo, personbilisterna vet nog vad de talar om
Den stora olyckan på Tranarpsbron i Skåne kommer det förmodligen att talas om ganska länge. Det viktigaste just i skrivande stund, tycks för många vara att få svaret på vem det var som initialt ställde till med det kaos som blev följden. Var det en lastbil eller personbil? Körde lastbilarna för fort? Hade lastbilarna vinterdäck? Och så vidare.
Välkommen till vår digitala värld!
Från och med det här numret kan du som prenumererar läsa tidningen Proffs på läsplattor och i smarta mobiltelefoner. Vi lanserar nu tidningen i App Store och på Google Play, med andra ord för iOS- och Androidenheter.
Herr domare, kan jag få se ditt yrkeskompetensbevis?
Just nu vräker snön ner utanför redaktionen. En titt i almanackan ger vid handen att det nu endast är några dagar kvar till "dopparedagen". Det ser alltså ut som att vi får en vit jul i hela landet. På gott och på ont...
Gör demonstrationer skillnad..?
Den 1 december kommer TIA och Sveriges Åkeriföretag, SÅ, att arrangera en demonstration i Göteborg. Syftet är att göra Sveriges makthavare ?mer uppmärksamma? på de problem som man brottas med inom chaufförs- och åkeribranschen. Jag undrar vad det egentligen är som är så svårt att förstå för våra politiker?
Borg – är det verkligen ”lönt att arbeta”?
Sverige ska vara världsledande inom trafiksäkerhet. Sverige ska vara bäst på miljöbesparande arbete. Sverige ska ligga i topp inom?
Känns det igen?
Uttrycket ?Det kostar att ligga på topp? känns som ett sanningens begrepp i dessa ?vara-bäst-tider?. Och det är du och jag som får betala priset!
Känns det igen?
Uttrycket ?Det kostar att ligga på topp? känns som ett sanningens begrepp i dessa ?vara-bäst-tider?. Och det är du och jag som får betala priset!
Ekonomiska intressen bakom snabb lagändring?
Det kan uppenbart gå väldigt snabbt att göra förändringar. Jag tänker så klart på den ändring i trafikförordningen som åter gör det möjligt att köra internationella transporter som är tyngre än 40 ton. Tänk vilken skillnad det är på vem som "beklagar sig"!
40 ton är ingen nyhet!
Att polisen har börjat rapportera lastbilsekipage i internationell trafik som har en bruttovikt över 40 ton, slog ner som en bomb mitt i brinnande semestertider. Diskussioner och debatter tog snabbt fart bland annat i olika forum på internet - och här på redaktionen har telefonen stundtals gått varm. Branschen verkar ha tagits på sängen vad gäller polisens agerande. "Lagstiftningen behöver nog kanske ses över och förtydligas", säger chefen för trafikenheten i Skåne, Erling Andersson.
Speditören fick skicka godset med en ”styvnackad brevduva”
För några veckor sedan kom en av årets två ?Arbetskraftsbarometrar? från TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. I den står att läsa att det fram till i oktober i år behöver nyrekryteras 3 200 nya lastbilsförare. Man beskriver efterfrågan som ?fortsatt stabil?.
För körde vi gods på export – idag exporterar vi arbetstillfällen
Det borde finnas "kör- och vilotidsregler" för politiker. Det är nämligen lätt att fatta felaktiga beslut när man är trött. Och hur många gånger har vi inte läst om nattmanglingar i riksdagen?
Risken torde ju vara stor för dumma beslut. Ungefär som att en trött yrkesförare kan bli ouppmärksam och kanske ställa till med en olycka.
Risken torde ju vara stor för dumma beslut. Ungefär som att en trött yrkesförare kan bli ouppmärksam och kanske ställa till med en olycka.