Nu är årstiden här då många vägarbeten sätts igång. Vägarbetarna vädjar outtröttligt om alla trafikanters respekt, inte minst adresserar de sin vädjan till er som kör de större fordonen.
Alla som stått längs vägkanten när en långtradare kört förbi, vet hur det kan kännas. Att i det läget då dessutom behöva koncentrera sig på att göra ett bra jobb, måste rimligtvis vara oerhört jobbigt ? och säkert även ganska så nervöst emellanåt.
Ledare
Då var kvinnliga chaufförer lika ovanliga som skäggiga barn
När den här tidningen kommer ut till er läsare, är det endast ett par tre veckor kvar till Stockholm- och Queen of the Road Truck Meet i Strängnäs. Den 18-19 maj är det dags.
Och vi kommer då att få vara med om en alldeles speciell premiär. Tjejernas egen utställning.
Och vi kommer då att få vara med om en alldeles speciell premiär. Tjejernas egen utställning.
Ledaren som fick snön att smälta
Min förra ledare rörde upp känslorna på många håll. En del läsare uppfattade den som att jag var helt omedveten om många vägars dåliga skick och att det inte finns något att klaga på vad gäller väghållningen.
Jag vill börja med att tacka alla som har hört av sig!
Jag vill börja med att tacka alla som har hört av sig!
Vi kan inte lägga våra liv i händerna på väghållaren
Den svenska nollvisionen är en ?exportsuccé? för svensk trafiksäkerhet, skriver Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, i ett färskt pressmeddelande.
Trafiksäkerhetsgeneralen Clas Tingvall, som gett nollvisionen ett ansikte här i Sverige, har dock inte haft en enkel resa med arbetet för en säkrare trafik. Många har haft åsikter och en del har nära nog hånat honom för visionen att nå noll döda och allvarligt skadade i trafiken.
Trafiksäkerhetsgeneralen Clas Tingvall, som gett nollvisionen ett ansikte här i Sverige, har dock inte haft en enkel resa med arbetet för en säkrare trafik. Många har haft åsikter och en del har nära nog hånat honom för visionen att nå noll döda och allvarligt skadade i trafiken.
Sverige är självförsörjande på bedragare
Livet har blivit riktigt surt för oseriösa transportörer som trafikerar Norge. Våra bröder i väst har på kort tid sett till att lagföra en handfull åkerier som kört olaglig cabotagtrafik i vårt grannland. Detta har uppmärksammats inte endast av fackpressen. Här har även riksmedierna vaknat.
Krönika i juletid
Endast några dagar återstår nu av det här året, 2011. Det känns som att de flesta delarna av transportbranschen gått hyfsat i år även om ett nytt stort orosmoln under en tid tornat upp sig i horisonten.
I det här numret har vi bland annat gjort en rundringning till de aktörer i branschen som säljer lastbilar på den svenska marknaden, för att lyssna lite hur de spår att framtiden ska te sig. Det tråkiga ämnet till trots, verkar det ändå finnas en ganska tydlig strimma hopp hos dem.
I det här numret har vi bland annat gjort en rundringning till de aktörer i branschen som säljer lastbilar på den svenska marknaden, för att lyssna lite hur de spår att framtiden ska te sig. Det tråkiga ämnet till trots, verkar det ändå finnas en ganska tydlig strimma hopp hos dem.
En hundralapp mer för 24 öre per kilo
För att en filippinsk sjöman skulle få samma lön och arbetsvillkor som en sjöman som går på svenskt kollektivavtal, hade svenska konsumenter behövt betala endast ett par öre mer för ett kilo bananer. Däremot är två av tre svenskar beredda att betala mellan två och tio kronor mer per kilo, om de visste att de som transporterat bananerna hade anständiga förhållanden.
Detta framgår av en undersökning som SEKO sjöfolk låtit göra.
Detta framgår av en undersökning som SEKO sjöfolk låtit göra.
I Australien satsar man på trygghet
I New South Wales i Australien bygger man just nu 55 nya "truck rest areas", alltså rastplatser som är specialbyggda för lastbilstrafiken. I projektet har man satt fokus på trygghet och bekvämlighet för yrkesföraren. Kanske inte i första hand för att man gillar chaufförer och tycker att de förtjänar en drägligare tillvaro, utan för att man har förstått hur viktigt det är för landets ekonomi och den globala miljön att tunga fordon utnyttjas optimalt.
Nu är det dags att införa en åkeriavgift!
Från och med den 1 januari 2012 kommer alla motordrivna fordon att bli mycket dyrare att köpa på grund av den nya fortkörningsavgiften.
En bra debatt ska avslutas med ett respektfullt handslag
För de allra flesta har nu sommarsemestrarna klarats av. Eller åtminstone lär de ju sjunga på sista versen vid det här laget.
Den här sommaren har tyvärr kommit att handla mycket om "ond bråd död". Inte bara eftersom trafiken har skördat många offer, jag tänker förstås även på vårt broderland Norge, där många oskyldiga människor fått sätta livet till på grund av en enda galnings förvridna verklighetsuppfattning. Vi lider alla med dem som drabbats.
Den här sommaren har tyvärr kommit att handla mycket om "ond bråd död". Inte bara eftersom trafiken har skördat många offer, jag tänker förstås även på vårt broderland Norge, där många oskyldiga människor fått sätta livet till på grund av en enda galnings förvridna verklighetsuppfattning. Vi lider alla med dem som drabbats.