Ledare

Vi kan inte lägga våra liv i händerna på väghållaren

Den svenska nollvisionen är en ?exportsuccé? för svensk trafiksäkerhet, skriver Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, i ett färskt pressmeddelande.
Trafiksäkerhetsgeneralen Clas Tingvall, som gett nollvisionen ett ansikte här i Sverige, har dock inte haft en enkel resa med arbetet för en säkrare trafik. Många har haft åsikter och en del har nära nog hånat honom för visionen att nå noll döda och allvarligt skadade i trafiken.

Krönika i juletid

Endast några dagar återstår nu av det här året, 2011. Det känns som att de flesta delarna av transportbranschen gått hyfsat i år även om ett nytt stort orosmoln under en tid tornat upp sig i horisonten.
I det här numret har vi bland annat gjort en rundringning till de aktörer i branschen som säljer lastbilar på den svenska marknaden, för att lyssna lite hur de spår att framtiden ska te sig. Det tråkiga ämnet till trots, verkar det ändå finnas en ganska tydlig strimma hopp hos dem.

I Australien satsar man på trygghet

I New South Wales i Australien bygger man just nu 55 nya "truck rest areas", alltså rastplatser som är specialbyggda för lastbilstrafiken. I projektet har man satt fokus på trygghet och bekvämlighet för yrkesföraren. Kanske inte i första hand för att man gillar chaufförer och tycker att de förtjänar en drägligare tillvaro, utan för att man har förstått hur viktigt det är för landets ekonomi och den globala miljön att tunga fordon utnyttjas optimalt.

En bra debatt ska avslutas med ett respektfullt handslag

För de allra flesta har nu sommarsemestrarna klarats av. Eller åtminstone lär de ju sjunga på sista versen vid det här laget.
Den här sommaren har tyvärr kommit att handla mycket om "ond bråd död". Inte bara eftersom trafiken har skördat många offer, jag tänker förstås även på vårt broderland Norge, där många oskyldiga människor fått sätta livet till på grund av en enda galnings förvridna verklighetsuppfattning. Vi lider alla med dem som drabbats.