Enligt beräkningar som Vägverket har gjort, far drygt 15 000 alkoholpåverkade förare omkring i fordon på vägarna i Sverige. Varje dag! Det är skrämmande siffror.
Sedan 2001 har antalet anmälda fall av rattonykterhet ökat från 18 000 till 31 000 per år. Man blir faktiskt ganska skakad av denna läsning.
Ledare
Mördande bränslepriser, bokstavligt talat
Det höga bränslepriset har åstadkommit ljudliga debatter de gångna månaderna. I skrivande stund pekar dock priskurvan nedåt men soppan är ändå oskäligt dyr anser jag ? och säkert många med mig.
Yrkesförarens kompetens är guld värd
Som en del av er kanske redan känner till har jag ett förflutet som yrkeschaufför. Jag började som busschaufför på SJ i mitten av 1980-talet för att kort därefter köra turister till Italien, Österrike och Jugoslavien för Egon Svensson i Ödåkra. Det blev även en hel del skolskjutstrafik hos herr Svensson. Men redan som litet ?knott? hade jag siktet inställt på lastbilstrafiken och jag visste med säkerhet att jag en dag skulle köra långtradare. Det lät inte vänta på sig särskilt länge och 1988 fick jag så anställning på ett åkeri utanför Åstorp i Skåne. Där rattade jag runt i diverse distributions-, växelflaks- och fjärrbilar.
Snälla, kan någon peka ut riktningen?
Jag överdriver nog inte om jag påstår att det varje dag kommer åtminstone ett tiotal pressmeddelanden som innehåller ?nyheter? om miljöbesparande produkter och åtgärdsförslag. Fordonstillverkare runt om i världen kommer med den ena fantastiska lösningen efter den andra och ibland undrar man om inte miljöfrågan nu kunde vara löst för all framtid.
Det här är ju ganska modigt av Vägverket
Vägverket har nu föreslagit ett förbud för förare att använda handhållen mobiltelefon under färd. Så säger rubriken i det pressmeddelande som verket skickade ut i mitten av april. Notera ordet ?förare? ? inte ?yrkesförare?!
Säkert som amen i kyrkan skapas nu två läger för om detta förslag är relevant eller inte. Och för ovanlighetens skull tänker jag inte avslöja min inställning i frågan.
Säkert som amen i kyrkan skapas nu två läger för om detta förslag är relevant eller inte. Och för ovanlighetens skull tänker jag inte avslöja min inställning i frågan.
Jag är djupt oroad för rättssäkerheten
Tänk dig att du i 40 år har kört din lastbil, utan att ha fått så mycket som en parkeringsbot. Plötsligt får någon privatperson för sig att de ska ?sätta dit? dig och anmäler dig exempelvis för att du kört på fyllan. Självklart har du aldrig ens tänkt tanken att sätta dig bakom ratten, men anmälaren vidhåller att så varit fallet. Tänk dig dessutom att anmälaren i fråga är en 17-årig yngling som fått för sig att lastbilstrafiken till varje pris måste bort från vägarna och att man därför vill ?jävlas? med alla yrkesförare, bland annat genom att anmäla dem för fiktiva brott.
Skogö borde kontakta RFSU
Vem har väl kunnat undgå att läsa om Nollvisionens misslyckande? Kvällstidningarna var i år ovanligt snabba med att summera förra årets svarta dödstal i trafiken samt kritisera det som har kommit att kallas ?Vägverkets Nollvision?. I spetsen för kritiken går som vanligt den allsmäktige Robert Collin på Aftonbladet. Hans uppfattning om trafiksäkerhet är lika vinglig som en smörklick på en het stekpanna.
Miljön, ett svepskäl?
Året drar snart sin sista suck och visst är julhelgerna en mysig tid? Eller..?
Våra styrande lär ju åtminstone stå för årets ?klapp? genom att ge oss ett dieselpris som vi sent kommer att glömma.
Våra styrande lär ju åtminstone stå för årets ?klapp? genom att ge oss ett dieselpris som vi sent kommer att glömma.
Fantasilösa myndighetsutövare – Ett hot mot trafiksäkerheten
Danskarna har tydligt visat sitt missnöje mot höga böter för vad man kallar ?administrativa brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna?. En klapp på axeln för att man har modet att ta i med hårdhandskarna och att man inte räds att ställa sig i vägen för privatbilisterna. Förvisso släppte man ju förbi både bussar och personbilar, men köerna som uppstod drabbade naturligtvis ?Svensson?. Eller i det här fallet, ?Olsen?.
Vi accepterar inte rättens ovilja
Olaglig cabotagetrafik är ett hett diskussionsämne i vägtransportbranschen. Så har det varit under en längre tid och det är något som många svenska förare och åkeriägare har svårt att acceptera. Med all rätt. Att den svenska definitionen av begreppet ?tillfällig? i samband med cabotagetrafik är bristfällig, känner de flesta till. Detta utnyttjas därför av många utländska åkerier och uppenbarligen även av tingsrätterna, som i princip lägger ned fallen innan man ens har sprättat upp kuverten med de anmälningar som emellanåt kommer in från våra trafikpoliser runt om i landet.