Det råder brist på chaufförer i Sverige.rnPå Schenker Åkeri i Stockholm löser man problemet genom att själva utbilda förare.rnHittills har det blivit ett 40-tal och lagom till jul får nio nya elever sina körkort och kan börja köra direkt.rnrnTransportbranschen räknar med att det kommer att behövas cirka 5 000 nya yrkesförare varje år under de närmaste åren. Det beror dels på högkonjunkturen, dels på att många chaufförer går i pension.rnOm man räknar samman Komvux, arbetsmarknadsutbildningar, fordonsprogrammet i gymnasiet och dem som själva tar C-körkort för tung lastbil kommer man upp i 3 700 personer. Det syns alltså ingen ljusning framöver, konstaterar man hos Schenker.rnDärför väljer Schenker Åkeri att ta saken i egna händer.rnEleverna som nu får jobb som chaufförer hos Schenker har en bakgrund som chaufförer med B-körkort på budbilar, eller mindre distributionsbilar i Stockholm. För att eleverna inte ska hoppa av så fort de fått sitt nya körkort i handen, skrivs ett kontrakt som löper över två år.rnrnStannar längern- Men de flesta vi utbildat hittills stannar betydligt längre än så, säger Bo Holmqvist, utbildningsansvarig på Schenker åkeri i Stockholm. rnUtbildningen sköts till stor del genom praktik i Schenkers verksamhet, men även en hel del teori och övningskörning i samarbete med yrkesskolan i Upplands Bro ingår i utbildningen som sträcker sig över sex intensiva veckor.rnEtt av teoripassen handlar om beteende och attityder där eleverna bland annat diskuterar allmänhetens fördomar mot yrkeschaufförer som stressade gubbar med ölmage, iklädda rutiga skjortor som är bromsklossar i trafiken.rnEleverna är överens om att yrket är krävande och att inte vem som helst klarar av det men att bilden av yrket är väldigt skamfilat.rnrn”Ge en positiv bild”rn- Men om inte ens ni själva har en positiv bild av yrket, hur kan ni då förvänta er att allmänheten ska ha det, frågar läraren Jan Strömberg retoriskt.rn- Ni måste börja med er själva och prata med stolthet om ert yrke. Ni har ett av de absolut viktigaste jobben i landet. Utan er stannar Sverige, säger Jan Strömberg, och frågar eleverna vad de själva kan göra för att förändra den negativa bilden av yrket.rnTill stor del handlar om attityder och beteenden hos många chaufförer, menar eleverna. Även om inte alla har smutsiga bilar, kör för fort, kör om andra långtradare och inte håller avstånd till bilen framför, så är det ändå för många som inte uppträder korrekt i trafiken.rn- Det är bra att vi tar de här diskussionerna redan under utbildningen. Vi vill att alla chaufförer som jobbar för Schenker ska uppträda korrekt och kunna känna sig stolta över sitt yrkesval och sin arbetsplats, säger Bo Holmqvist.rnNu planeras också en kurs i attityder och beteende i trafiken för redan anställda chaufförer på Schenker.rnrnFotnotrnUtbildningen i attityder och beteenden heter BASTA (Beteende, attityder och situationer i yrkesförarnas trafikarbetsmiljö) och har tagits fram av Sveriges trafikskolors riksförbund i samarbete med transportnäringen i Sverige.rn
Schenker löser chaufförsbrist med körkortsutbildning
Det råder brist på chaufförer i Sverige.rnPå Schenker Åkeri i Stockholm löser man problemet genom att själva utbilda förare.rnHittills har...
Om artikeln
Publicerad: 2007-12-12 00:00
Kategori:
Nyheter
Taggar: