Nu börjar svenska basindustrier på allvar känna av att transporterna blivit allt dyrare på grund av att dieselpriset skenat iväg. Det innebär att fler tunga transporter kommer att styras över till järnväg och sjöfart, skriver Dagens industri som intervjuat representanter för bland annat skogsindustrin.rn- Nu räcker det inte längre med att minska energianvändningen i transporterna utan nya åtgärder måste till, säger Staffan Thornfors, Skogsindustriernas transportdirektör.rnFör snart ett år sedan passerade dieselpriset bensinen och under vintern slog priset i taket med noteringen 13,79 per liter och i skrivande stund är priset uppe i 14,19 kronor per liter.rnHans Engström, informationsansvarig på Sveriges Åkeriföretag, säger till Dagens Industri, att höjningarna av bränslepriset inte är något ”större problem” för transportföretagen som garderar sig mot prishöjningar i transportavtalen. I stället är det transportköparna som drabbas och nu slår larm.rnStaffan Thornfors förklarar att priset per timmerlass på något år ökar från 25 till 30 procent och att smärtgränsen redan är nådd flera gånger om och att flera skogsbruk tvingats lägga ner.rnÄven för stålindustrin är de ökade transportkostnaderna ett problem. Päivi Lindqvist på det finska stålbolaget Outokompo menar att om oljepriserna fortsätter at stiga kraftigt kommer företaget att tvinga höja priserna mot kund och flytta transporterna från vägar och järnvägar till båt.rn
Dyrare transporter slår mot svensk basindustri
Nu börjar svenska basindustrier på allvar känna av att transporterna blivit allt dyrare på grund av att dieselpriset skenat iväg. Det innebär at...
Om artikeln
Publicerad: 2008-05-19 00:00
Kategori:
Nyheter
Taggar: