Under januari 2009 startar ett pilotprojekt som kan leda till en radikal minskning av de svenska timmertransporternas klimatpåverkan. Färre fordon, mindre utsläpp och fortsatt hög trafiksäkerhet är målsättningen. Bakom projektet står bland annat Skogforsk, Vägverket, SCA och Volvo Lastvagnar.
Projektet ”En Trave Till” går ut på att med ny teknik låta två timmerbilar utföra samma jobb som tre gör i dag. Testet ska pågå under tre år och undersöka om tidigare testresultat står sig i praktisk drift. Dessa pekar på att bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp sänks med cirka 20 procent per tonkilometer.
Den timmerbil som används i pilotprojektet är en Volvo FH16, som med dispens från Vägverket ska trafikera den 17 mil långa sträckan mellan Överkalix och SCA:s anläggningar i Munksund i Norrbotten. Lastbilen är anpassad för en lastvikt på 60 ton, att jämföra med dagens 40 ton.
Ekipaget är uppbyggt av moduler som gör det möjligt att med smärre anpassningar använda den redan existerande utrustningen, men kombinerad på ett nytt sätt. Den nya kombinationen, som blir sex meter längre än dagens timmerbilar gör det enklare att lasta rätt och optimera lastens fördelning. Trots betydligt högre totalvikt är trycket på varje axel lägre än för ett konventionellt timmerekipage, vilket minskar slitaget på vägarna.
Att köra fordonet kräver en erfaren förare, men är enligt Volvo Lastvagnar inte mer komplicerat än att hantera dagens 24-meters timmerbilar. Säkerhet och stabilitet håller samma höga nivå, och risken för olyckor minskar med färre fordon på vägarna.
Volvo i pilotprojekt
Under januari 2009 startar ett pilotprojekt som kan leda till en radikal minskning av de svenska timmertransporternas klimatpåverkan. Färre fordon, ...
Om artikeln
Publicerad: 2009-01-30 00:00
Kategori:
Nyheter
Taggar: