Femaxlad MAN för tungtransporter

En femaxlad MAN TGX tillåter semitrailerlaster på 30,3 ton. Det femaxlade fordonet kommer att användas inom tunga fjärrtransporter. Basfordonet ä...

En femaxlad MAN TGX tillåter semitrailerlaster på 30,3 ton. Det femaxlade fordonet kommer att användas inom tunga fjärrtransporter. Basfordonet är en fyraxlad dragbil med ”heavy-duty”-ram som har utrustats med en lyft- och styrbar stödaxel av Estepe i Holland.
Fördelningen av lasten på fem axlar ökar den tillåtna lastförmågan för semitrailern till 30 305 kg. Detta betyder att dragbilen kan registreras i Tyskland med en totalvikt på 44 ton: 9 ton på framaxeln, 7,5 ton på den främre styrbara stödaxeln och maximalt 13 ton (tekniskt tillåten) på vardera av de två drivaxlarna samt 9 ton på den bakre stödaxeln med singelmonterade däck.
Den första dragbilen av den här typen byggdes för det belgiska företaget Faymonville som tillverkar semitrailers och maskintrailers för specialtransporter. Företaget använder denna femaxlade och synnerligen lättmanövrerade Man i sin hyrbilsflotta, Renting Car-WTS.
Flaggskeppet inom tungtransport, MAN TGX 41.680, kan också konverteras till fem axlar.

Om artikeln

Publicerad: 2009-11-20 00:00
Kategori: Nyheter
Taggar: