En terminaltraktor ska vara stark, rymlig och säker utan att ta någon plats. Det är vad tillverkarna av dessa fordon har att tampas med. En omöjlig ekvation?
Terberg, som tillverkat terminaltraktorer sedan 1973, presenterar sin lösning under mässan Lastbil 2010.
– Vi frågade våra och andra tillverkares kunder vad de vill se förbättrat, säger Douglas Wångdahl på Terberg Scandinavia.
När Terbergs summerade önskemålen, tillverkades en prototyp som presenterades för kunderna. Efter ytterligare finslipning visas nu seriemodellen i Jönköping.
RT-serien har nytt chassi, fyrhjulsdrift, en ny och rymligare hytt och ett CAN Bus elsystem. Till det kommer de renaste motorerna på marknaden med AdBlue för att rena avgaserna.
– Den här typen av traktorer ska klara branta ramper och mycket annat som inte är möjligt att använda en lastbil till. Hytten ska också skydda föraren om en container skulle välta över traktorn, förklarar Wångdahl.
Samtidigt ställer förarna krav på god arbetsmiljö i en rymlig hytt, vilket konkurrerar med behovet av en liten dragare för att effektivt hantera trailers i hamnar och ombord på fartyg.
Om Terbergs lösning håller måttet, kan du själv avgöra om du besöker Lastbil 2010 på Elmia.
Ny terminaltraktor från Terberg
En terminaltraktor ska vara stark, rymlig och säker utan att ta någon plats. Det är vad tillverkarna av dessa fordon har att tampas med. En omöjli...
Om artikeln
Publicerad: 2010-08-20 00:00
Kategori:
Nyheter
Taggar: