På tre år har återvinningsbolaget Stena Recycling ersatt 20 000 lastbilstransporter med helt egna tågtransporter, vilket minskat koldioxidutsläppen med 65 procent.
– Med egna lokförare, lokomotiv och järnvägsvagnar forslar vi allt mer skrot på järnväg, säger Leif Gustafsson, VD för Stena Recycling.
– Resultatet har utfallit synnerligen positivt och våra kunder sätter värde på den nya möjligheten.
Miljönyttan med återvinning är avsevärd, trots att branschen är transportintensiv. Stora mängder avfall transporteras dagligen till återvinningsanläggningar eller hamnar för export till stålverk. Stena Recycling har drygt 100 återvinningsanläggningar i Sverige. Med fyra tågset om exempelvis 138 vagnar och 350 tåganpassade containrar driver Stena en tågrörelse som kan verka i stora delar av riket.
– Räls ligger förstås inte överallt, men där det är möjligt, försöker vi städse utveckla en tåglösning som ersätter lastbilstransporter, eller som kan kombineras med lastbilstransport, tillägger Leif Gustafsson.
Varje fullastat tåg ersätter upp till 32 lastbilstransporter. Under en treårsperiod åren 2008-2010 har det blivit nära 150 varv med lastbil runt jordklotet, som på detta sätt har kunnat undvikas. Övergången till tågforsling minskar CO2-utsläppen med 65 procent.
Skrottåg ersatte 20 000 lastbilslass
På tre år har återvinningsbolaget Stena Recycling ersatt 20 000 lastbilstransporter med helt egna tågtransporter, vilket minskat koldioxidutsläpp...
Om artikeln
Publicerad: 2011-03-25 00:00
Kategori:
Nyheter
Taggar: