EU-kommissionen och delar av Europaparlamentet står fast vid att EU:s regler om arbetstid inte skulle ha antagits eftersom de inte kan kontrolleras på ett meningsfullt sätt. Det framkom nyligen vid ett möte med Europaparlamentets transportutskott om de sociala aspekterna inom transportsektorn. Här fanns bland annat reglerna för arbetstid på dagordningen.
Missnöjet med arbetstidsreglerna är stort i flera EU-länder och från Danmark har skickats en anmodan till EU:s transportkommissionär Siim Kallas att ta tag i förslaget att undanta smååkare från arbetstidsdirektivet.
Transportutskottet tog inget beslut på mötet, men det finns en vilja att göra reglerna på det sociala området mer flexibla för små och mellanstora företag, till vilka de mindre åkarna tillhör. Det kan till exempel handla om att utvidga den period man använder för att beräkna den genomsnittliga arbetstiden.
– Helst såg vi att arbetstidsreglerna för smååkare ändrades, men det är positivt att Europaparlamentet vill arbeta på en uppmjukning av reglerna så att de blir möjliga att följa, säger Søren Hyldstrup Larsen, EU-chef för danska åkeriorganisationen DTL.
– Vi är också nöjda med att diskussionerna var realistiska och att utskottet, efter vad de säger, ska fokusera på områden där det är meningsfullt att reglera och kontrollera. Till exempel var de eniga om att säkra trafiksäkerheten, arbetsvillkoren, och likvärdiga konkurrensförhållanden. De var också eniga om att säkra en effektiv kontroll och införa sanktioner som är avskräckande, tillägger Søren Hyldstrup Larsen.