Gummiasfalt, gjord på gamla bildäck, är en ny beläggningsteknik för vägar i Sverige.
Nu testas denna teknik för första gången i Norrland, i Storuman och Stensele.
Gummiasfalt har använts länge i USA. Hösten 2007 startade tester av asfalten i Sverige. Tester visar att beläggningen tål svenska vintrar och dubbdäck. Friktionen är minst lika bra som med vanlig asfalt. Antalet sprickor i vägbanan har dessutom minskat eftersom materialet är elastiskt och har en självläkande förmåga.
Testerna med gummiasfalten har inte visat på några negativa effekter på miljön. Tvärtom har mängden partiklar i luften minskat i vissa fall. Även utlakningen av farliga ämnen ligger under gränsvärdena.
– Vi räknar med att gummiasfalten blir 20-25 procent dyrare jämfört med vanlig asfalt. Förhoppningen är att vi tjänar in det på längre livslängd och minskat underhåll, säger Thorsten Nordgren, projektledare på Trafikverket.
Trafikverket testar gummiasfalt
Gummiasfalt, gjord på gamla bildäck, är en ny beläggningsteknik för vägar i Sverige. Nu testas denna teknik för första gången i Norrland, i ...
Om artikeln
Publicerad: 2011-06-17 00:00
Kategori:
Nyheter
Taggar: