Passagerarversionen av Opel Combo hade världspremiär på bilsalongen i Frankfurt och nu är det dags för Combo Skåp att visas upp för första gången.
Premiärvisningen sker på mässan ”TransportCH” i Bern den 10-13 november. Nya Combo Skåp finns tillgänglig i flera versioner, till exempel med två axelavstånd och två takhöjder, som skåp med eller utan rutor.
För att optimera tillgängligheten till lasten beroende på transportbehov kan kunder välja mellan asymmetriska bakdörrar, baklucka och mellan en eller två sidoskjutdörrar. På vissa skåpversioner kan en lucka i taket bak väljas som tillval, en så kallad ”girafflucka”, för att möjligöra transport av långa föremål, t.ex. en stege.
Combo Skåp kan fås med upp till 3.8 respektive 4.2 kubikmeters lastkapacitet (kort/långt axelavstånd) och en nyttolast på upp till 1 ton.
Motorprogrammet innehåller fyra dieselmotorer, en bensin- och en CNG-motor, alla mellan 66kW/90 hk och 99kW/135 hk.
Beroende på motoralternativ är modellen utrustad med en fem- eller sexväxlad manuell låda: motorn på 66kW/90 hk 1.6 CDTI finns dessutom tillgänglig med den automatiserade manuella lådan Techshift. Istället för den bränsletank på 60 liter som är standard har Combo CNG en bensintank på 22 liter och gastankar som rymmer 95 liter gas (130 liter i den versionen med långt axelavstånd), vilket ger en aktionsradie på upp till 750 kilometer.
Alla versioner, förutom CNG-modellen är tillgängliga, med Start/Stop-teknologin som är bränsleeffektiv och minskar CO2 -utsläppen. Driftskostnaderna är också minskade tack vare långa serviceintervall. Dieselversionen behöver till exempel servas varje 3500 mil eller en gång om året.
Bilens standardutrustning inkluderar AC, CD RDS-radio, fjärrstyrt centrallås, servostyrning, ställbar ratt, elektriska fönster, liksom ett förarsäte inställbart i fyra lägen. Annan standardutrustning är krockkuddar för föraren, ABS och en däckreparationssats.
Nya Opel Combo lanseras våren 2012 i Sverige och modellen är ännu inte prissatt.