Som på en given signal började telefonerna på redaktionen plötsligt att ringa extra mycket. Tipsare berättade ivrigt att några inspektörer hos Statens Vegvesen i norska Voss hade stoppat två lastbilar som misstänktes för illegala cabotagetransporter. Det ena ekipaget var svenskt och drog en trailer lastad med styckegods för speditören Kuehne & Nagel och kördes av en polsk chaufför. Det andra ekipaget tillhörde polska Auto Stuba, även här en polsk förare, som drog en kyltrailer lastad med fisk från Austevoll Fiskeindustri.
Enligt uppgift misstänks det svenska ekipaget, som ägs av Andreassons Åkeri, ha kört tre turer inom loppet av tio dagar. Men det mest intressanta och kanske smått förvånande i den historien är att det polska ekipaget, med fisklådor från norska Lerøy, i själva verket körde på uppdrag av Bring Frigo, ett helägt dotterbolag till Posten Group i Norge. Ekipaget misstänks ha kört fem transporter på tolv dagar, på uppdrag av statsägda Bring.
Postens tilltag har väckt stort intresse inte bara inom fackpressen. TV2 i Norge rapporterade häromdagen, på bästa sändningstid, från Voss och därmed fick hela Norge reda på att deras postverk blivit tagna med byxorna nere. Bjørn Sandnes, kommunikationschef på Transportarbeiderforbundet, berättar för oss att förbundet nu kommer att polisanmäla Bring.
Bård Hoksrud sitter i det norska kommunikationsutskottet. Han kräver nu en förklaring från transportminister Magnhild Meltveit Kleppa i Stortinget. Under tiden står de båda lastbilsekipagen kvar i Voss, i väntan på att polisen ska bli klara med förhören av de polska förarna. Fisklasten transporterades däremot vidare till Oslo av Voss Transportservice, som i övrigt inte har med ärendet att göra. Däremot ryktas det att den transporten skedde med ett ekipage som saknade kylutrustning, något som kan misstänkas strida mot de regler som den norska motsvarigheten till Livsmedelsverket har satt upp.
Transportminister Magnhild Meltveit Kleppa säger till NRK Hordaland att fallet är ”upprörande” och tillägger: ”Det här får inte hända. Jag kommer att kräva en förklaring av Posten, både om vad som skett men också, inte minst, vad de kommer att göra för att det här inte ska hända igen.”
På frågan om det finns behov av mer omfattande kontroller, svarar hon: ”Nu har vi precis tydliggjort och skärpt reglerna för alla att veta vad som är cabotage. Det handlar om att tillvarata den norska lastbilsnäringens intressen och ha tydliga regler för de som kör in och ut ur vårt land.”
Enligt folk på plats i Voss, förklarade den polske föraren att han brukar köra i tre veckor i Norge, därefter reser han hem till Polen, där han stannar i en vecka. Detta motiverar föraren med att han tjänar mycket mer pengar i Norge än vad han gör hemma i Polen.
Om den polske föraren enbart kör på uppdrag av Bring, förtäljer inte historien.
I ett pressmeddelande från norska Posten, berättar koncernchef Dag Mejdell att illegal cabotagetrafik inte får förekomma överhuvudtaget i verksamheten.
Enligt pressmeddelandet har man nu inlett en fullständig översyn av alla sina transporter, samtidigt som både rutiner och kontroller har skärpts. Bland annat ska transportörer som används för enskilda uppdrag skriftligt intyga att olaglig cabotagetrafik inte förekommer i transportföretaget.
I samma pressmeddelande nämner man upprepade gånger de ”norska cabotagereglerna”. Detta gör det hela pinsamt tydligt, att varken Posten Norge eller Dag Mejdell vet så mycket om reglerna, som ju inte är ”norska” utan europeiska. Det hela blir extra pinsamt då Bring är en internationell aktör i transportbranschen, som borde veta bättre.
Mot bakgrund av alla de tips som under det senaste året har strömmat in till redaktionen, har vi fog att misstänka att Bring har ett ”problem” som antagligen är mycket större än de just nu själva är medvetna om.
Fortsättning lär följa…